Wydarzenia branżowe | Trendy i kierunki  (2016-05-12)  

Philips i Osram – rózne strategie dwóch gigantow rynku oświetleniowego

Firma Philips podjęła decyzję o pierwszej publicznej emisji akcji, która ma na celu wzmocnienie jej biznesu oświetleniowego. Będzie to również odpowiedź na działania jej największego konkurenta, firmy Osram Licht, wydzielonej trzy lata temu z Simensa.
 
 
Wielkość obu firm jest porównywalna. Podstawowy zysk operacyjny (skorygowany EBITA) Philips Lighting w 2015 r. wyniósł 547 mln. EUR przy przychodach 7,5 mld. EUR. Zysk operacyjny Osram wyniósł w tym samym roku 567 mln. EUR przy przychodach 5,6 mld. EUR.
 
Biorąc pod uwagę nowe wyzwania stawiane przez rosnący udział rynkowy oświetlenia wykorzystującego półprzewodnikowe diody świecące LED, który według prognoz do 2020 r. ma przekroczyć 50% rynku oświetlenia ogólnego oraz ich szybko spadające ceny, Philips i Osram, podobnie jak wszystkie inne firmy z sektora oświetleniowego, będą musiały wykazać się dużą kreatywnością, aby utrzymać korzystne marże przy gwałtownie spadających cenach.
 
Obie firmy starają się utrzymać pozycję liderów przede wszystkim na rynku oświetlenia drogowego, biurowego i domowego, który według prognoz ma osiągnąć do 2020 r. wartość 105 mld. USD, w porównaniu z 87 mld. USD w 2014 r. Prowadzą także działania w pewnych niszach rynkowych, takich jak oświetlenie samochodowe oraz specjalistyczne instalacje oświetleniowe. Jednak ci dwaj wielcy konkurenci przyjęli całkiem różne strategie rynkowe.
 
 
Strategia firmy PHILIPS
 
Philips zdaje się dążyć do utrzymania swojej pozycji światowego numer jeden w obu rodzajach oświetlenia, konwencjonalnym i LED, w oparciu o wykorzystanie wzrostu opłacalności sprzedaży zaawansowanych systemów oświetleniowych dla klientów korporacyjnych.
 
Philips uzyskuje 85% swoich zysków z tradycyjnych źródeł światła, ale ta wartość będzie się zmniejszać w miarę ograniczania ich sprzedaży i wzrostu sprzedaży LED. Analitycy przewidują, że w dobrym układzie, łączny zysk ze sprzedaży oświetlenia tradycyjnego i LED firmy Philips może w najbliższych latach pozostawać na stałym poziomie, a jedynie proporcje udziału mogą się zmieniać.
 
Philips wierzy, że odpowiedzią na obecną sytuację rynkową może stać się jedna z jego głównych działalności – oświetlenie profesjonalne, w ramach której sprzedaje oprawy i systemy oświetleniowe dla klientów korporacyjnych. Firma będzie jednak musiała w tym zakresie konkurować z innymi graczami rynkowymi, np. z firmą General Electric. Szczególnie silna konkurencja zaistnieje z pewnością w sprzedaży opraw oświetleniowych LED z połączeniem sieciowym, które mogą być programowane i stają się ważnym elementem Internetu przedmiotów. Na rynku pojawiają się coraz to nowe zagrożenia. Na przykład, w pierwszych trzech miesiącach 2016 r. nowy gracz rynkowy – firma Acuity Brands, po raz pierwszy sprzedała więcej systemów profesjonalnych niż Philips. Philips twierdzi jednak, że mimo pewnej utraty dynamiki w ostatnich latach, inwestycje w dział handlowy zaczynają już przynosić efekty.
 
Pierwsza oferta publiczna akcji Philips Lighting jest spodziewana w lipcu tego roku.
 
 
Strategia firmy OSRAM
 
Po oddzieleniu od firmy Siemens, które nastąpiło w 2013 r. akcje Osram zyskały na wartości prawie 90%. W ostatnim czasie działania Osram zmierzały do wydzielenia działalności związanej ze źródłami światła do oświetlenia ogólnego. Po tym jak w czerwcu 2015 r. rada nadzorcza Osram Light AG zatwierdziła wydzielenie odrębnej jednostki, z początkiem 2016 r. wystartowała nowa firma Ledvance, która zajęła się właśnie tym zakresem działalności.
 
Natomiast Osram, z myślą o przyszłości, stawia bardzo mocno na rozszerzenie produkcji chipów LED, które stanowią ważne komponenty w systemach oświetlenia. W tym celu zainwestował już miliard euro w budowę nowej fabryki półprzewodników w Malezji. Będą w niej powstawać 6-calowe chipy LED, to największy tego typu zakład na świecie.
 
W bieżącej działalności Osram będzie odtąd opierać się na trzech filarach – Specialty Lighting (SP), Lighting Solutions & Systems (LSS) i Opto Semiconductors (OS).
 
W dziale SP firma postawi przede wszystkim na rozwiązania dla motoryzacji wykorzystujące technologię LED, OLED i światło laserowe oraz na zastosowania systemowe. W tym pionie znajdą się także produkty specjalistyczne do zastosowań w medycynie, filmowe i studyjne, kinowe, lotniskowe oraz dla przemysłu rozrywkowego i spożywczego.
 
Rolą segmentu LSS będzie wdrażanie kompleksowych rozwiązań oświetlenia ogólnego w przestrzeniach komercyjnych z wykorzystaniem opraw i zaawansowanych systemów sterowania.
 
Celem pionu OS będzie produkcja diod do oświetlenia ogólnego, lamp samochodowych oraz ścian wideo, a także emitery podczerwieni, detektory, czujniki i lasery mocy, np. do urządzeń przenośnych, samochodów oraz systemów CCTV.

Treści powiązane:



Komentarze: