Wydarzenia branżowe | Wydarzenia  (2015-07-16)  

Nowe światło na kolei

Dzięki technice LED perony i przejazdy kolejowo-drogowe będą lepiej oświetlone, a przez to bezpieczniejsze i bardziej przyjazne pasażerom. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizuje oświetlenie swoich obiektów w całej Polsce.
 
Pierwsze obiekty ze zmodernizowanym oświetleniem to stacja Opole Główne i przejścia podziemne na stacji Warszawa Wschodnia. Do tej pory zamontowano 1500 opraw oświetleniowych LED, a w tym roku przybędzie jeszcze ok. 350. W przyszłości światło LED zagości na wszystkich budowanych lub remontowanych stacjach. Dzięki wymianie oświetlenia na nowoczesne, w tym LED, PKP PLK zamierzają uzyskać oszczędności roczne 11 mln zł.

  Idzie nowe, idą LEDy
Technologia LED jest technologią preferowaną przy wszystkich projektach modernizacyjnych, które PKP PLK planuje w tym roku. Oprawy tego typu mogą bezawaryjnie pracować nawet 12 lat - czyli blisko dwuipółkrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od eksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Poza tym LEDy, to wymierne oszczędności. Pozytywnym przykładem są tu trzy tunele komunikacyjne na stacji Warszawa Wschodnia, gdzie w około 300 starych oprawach zainstalowano źródła LED. Koszt wyniósł 60 tys. złotych, a uzyskane oszczędności w skali roku to 50 tys. złotych.
 
Jaśniej i bezpieczniej
Zastosowanie opraw oświetleniowych LED we wszystkich przyszłych projektach, oprócz oszczędności, przyniesie też konkretne korzyści dla pasażerów. Białe światło LED idealnie oddaje barwy, lepiej widoczny jest kontrast jeśli porównujemy je np. do światła sodowego o pomarańczowej barwie. Perony i przejścia podziemne z LEDami są jaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa. Pozytywnym przykładem jest tu stacja Opole Główne, gdzie PLK zastosowały 202 lampy ze światłami typu LED.
LEDy to także konkretne działanie na rzecz ochrony środowiska. Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, to mniej emisji towarzyszących jej wytwarzaniu. Dotychczasowa wymiana opraw oświetleniowych w ilości 50 tys. szt. spowodowała ograniczenie zużycia energii elektrycznej, czym przyczyniła się do zmniejszenia emisji CO² do atmosfery, powstającego w czasie produkcji energii elektrycznej o około 19 000 ton/rok.
Tym samym działania PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to wzrost efektywności eksploatowanej infrastruktury – ograniczenie kosztów, i pośrednio wpływ na ochronę środowiska naturalnego.  
 
Program oszczędnościowy Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe
Technologia LED ma zastąpić stosowane dawniej oświetlenie żarowe, żarowo-rtęciowe, rtęciowe i sodowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. działają tu w oparciu o wytyczne Unii Europejskiej, według których rtęć i soda będą wycofywane z produkcji.
Do wymiany jest około 200 tys. opraw oświetleniowych. Dotychczas zamontowano ponad 50 tys. nowoczesnych opraw, w tym 1500  LED. Obecnie preferowanym rozwiązaniem będzie właśnie ta technologia. Zarządca infrastruktury program wymiany świateł prowadzi od 2004 roku.
 
 
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
 

Komentarze: