Wydarzenia branżowe | Wydarzenia  (2013-08-16)  

Wywiad z Vladimírem Levárskym, CEO OMS Lighting

Naszym rozmówcą był Vladimir Levársky, przedsiębiorca, Prezes Zarządu i założyciel słowackiej firmy OMS Lighting. Jego firma jest jedną z wiodących firm oświetleniowych w Europie, tworzących i produkujących przemysłowe i najnowocześniejsze oprawy oświetleniowe, wnętrzowe i zewnętrzne rozwiązania oświetleniowe. Lider o umyśle wizjonera, koncentrujący swój biznes na innowacjach i stałym rozwoju nowych technologii, myślący zawsze o krok do przodu. W tym roku został uhonorowany tytułem Przedsiębiorcy 2012 Roku w Republice Słowackiej.

 

 
Co Pana zdaniem oznacza „dobry design”?
Moim zdaniem dotyczy to widocznych i niewidocznych cech produktu. Cechy produktu o dobrym, wybitnym designie zależą w dużej mierze od przestrzeni, w której jest on używany. Na przykład, w hallu wejściowym estetyka jest ważniejsza od efektywności.
 
Czy Pana biznes jest ukierunkowany na design?
Design jest punktem startowym w naszej działalności, jest ważnym elementem innowacyjności. Jednak w skład zespołu elementów stanowiących o innowacyjności, oprócz designu wchodzi także technologia, więc nie jest to tylko sprawa projektu wzorniczego.
 
Jak Pan sądzi – co projektanci wnoszą do firmy?
Projektanci wnoszą do firmy właśnie tą innowacyjność. Designerzy o dużej kreatywności są w stanie wnosić swój wkład w ważne idee i mogę sobie wyobrazić, że projektant może być nawet liderem całego procesu innowacyjnego. Równocześnie ważne jest, aby zapewnić harmonię pomiędzy tymi wszystkimi elementami. Oznacza to, że jeśli produkt jest doskonały pod względem technicznym lecz jego wzornictwo jest złe, nie będzie się sprzedawał. Harmonijny sukces można osiągnąć gdy mamy produkt doskonały technicznie o doskonałym designie i znajdziemy na niego właściwego klienta.

 
Designer stoi na początku wszystkich działań, przed innowacjami i technologią.
Wzornictwo dyktuje trendy dlatego powinno stać na samym początku.


Czy może Pan podać jakiś przykład kiedy design rozwiązał problem biznesowy?
Mam wrażenie, że design był z pewnością ważnym argumentem w przeszłości, kiedy nacisk na estetykę był wyraźniejszy. Uważam też, że to co dzieje się teraz tłumi znaczenie wzornictwa. Przyznaję, że w takiej dziedzinie jak projektowanie mebli estetyka jest sprawą dominującą, bardziej istotną niż w naszym obszarze opartym o technologię, gdzie mamy do czynienia z kompleksem wielu elementów takich jak komfort, technologia i inne. Chcę powiedzieć że to zależy od segmentu.
 
Gdy rozpoczyna Pan nowy projekt, kiedy angażuje Pan w niego projektantów?
Projektant jest na samym początku działania, stoi przed innowacjami i technologią. Wzornictwo dyktuje trendy, dlatego powinno stać na samym początku.

 
 

 
Dlaczego powinniśmy słuchać projektantów?
Według mnie projektanci rozpoczynają proces innowacyjności, to oni posiadają ten innowacyjny sposób patrzenia na rzeczy. Projektant wzornictwa może wymyśleć produkt tak, że później jest on tylko uzupełniany przez odpowiednią technologię, że design produktu jest tak dobry, że inżynierom jest już łatwo uzupełnić go o technologię.
 
Gdzie szuka Pan inspiracji do swojej pracy?
Gdzie szukam inspiracji? (Śmiech) Znajduję ją patrząc do przodu, w wizjach. Na przykład, kiedyś miałem wizję oświetlenia w mieście przyszłości.
 
Kto jest Pana biznesowym bohaterem, wzorem?
Moimi bohaterami są ci wszyscy, którzy osiągnęli coś ważnego mimo braków, mimo oporu i wrogości. Wszyscy, którzy w obliczu przeszkód lub braku zasobów, mimo to osiągnęli sukces. To oni są dla mnie wzorami.

 
Jeśli firma jest konsekwentnie innowacyjna to jest długowieczna i odporna na niekorzystne czasy.

 
Jakie cechy powinien mieć dobry manager?
Dobry manager powinien wiedzieć dokładnie dokąd zmierza i mieć silną wiarę w swoje idee. Następnie musi zbudować dobry zespół i przekonać go także do wiary w jego pomysł.
 
Jakich narzędzi używasz do motywowania swojego zespołu?
Moje narzędzie motywacyjne to urzeczywistnianie pożądanej przeze mnie rzeczywistości. Wyobrażam sobie przykłady i tworzę modele pożądanych sytuacji.

 

 
Jak ważna w biznesie jest innowacyjność?
Jest najważniejsza. Postrzegam ją jako ucieczkę przed konkurencją, ochronę która zapewnia długowieczność firmy. Jeśli firma jest konsekwentnie innowacyjna, to jest długowieczna i odporna na niekorzystne czasy. I jeśli zawsze stawia na wzornictwo i technologię to pozostanie wyjątkowa, a ludzie za nią pójdą.
 
Czy podąża Pan za trendami w designie i technologii?
Zazwyczaj otrzymuję, przygotowywane dla mnie, informacje o trendach wzorniczych. Osobiście śledzę najważniejsze światowe trendy w takich ogólnych dziedzinach jak mobilność, zdrowie, łączność, ekologia i zmiany społeczne.
 
Czy jest Pan krytyczny wobec swojego otoczenia?
Na wszystko patrzę krytycznie. Jestem krytyczny wobec wszystkiego co jest poniżej mojego poziomu jakości, który jest usytuowany dość wysoko i zawsze staram się go podnosić. Dziś jestem gdzie indziej niż byłem rok temu. Codzienni się kształcę, przetwarzam dużą ilość informacji i wiele książek i poglądów, z których wybieram to, czego potrzebuję.
 
Kiedy urządza Pan swoje otoczenie, woli estetykę czy funkcjonalność?
Dla mnie jest to kompromis obu czynników. Lubię być otoczony przedmiotami estetycznymi, ale na przykład moje domowe biuro kiedyś wyglądało świetnie ale już tak nie jest bo po prostu przystosowałem je do funkcji, które powinno spełniać.
 
Jakie kryteria bierze Pan pod uwagę kupując jakiś produkt?
Tu jest tak samo, przy zakupach używam oczu i rozsądku, ale próbuję także nowych rzeczy, których jeszcze nie znam. Produkt na pewno musi mnie urzec przez opakowanie lub jego zawartość i przekonać, że będę do niego wracał.

 

 
Czy Pana dom jest szczególnym przykładem design?
Jest w pełni produktem, który w jakiś sposób łączy się ze mną lub moim pomysłem. To prawda, że budynek w którym siedzimy, ma kształt zaproponowany przeze mnie, jest zbudowany według mojej wizji. Celowo wybrałem architekta, który jest bardziej artystą. Opowiedziałem mu o mojej koncepcji wyglądu budynku, nie wiedząc dlaczego taka jest. Miałem tylko odczucie, że dom powinien tak wyglądać i w końcu naprawdę jest dokładnie taki jak sobie wyobraziłem. To jest mój wkład w wartości tego projektu ponieważ odcisnąłem na nim swój palec, przyczyniłem się do tego.
 
Który film, książka lub wydarzenie kulturalne zachwyciło Pana ostatnio?
Zwróciłem uwagę na turniej golfowy, który odbył się w mieście Senica. To było coś, co mnie zaskoczyło, bo jest to miejsce gdzie praktycznie niczego niema, w zwykłym lesie. Poczułem, że jeśli można zrobić coś w takim miejscu, to może być możliwe stworzenie czegoś w dowolnym miejscu.
 
Puszczając wodze fantazji, jak wygląda oprawa oświetleniowa z Pana snów?
Wiem dokładnie jak powinna wyglądać. Wyobraźmy sobie, że wracamy do domu w pewnym określonym nastroju, pozytywnym lub negatywnym, a światło to wyczuwa, wtedy wybierasz jeden z oferowanych nastrój, a światło dostosowuje się do niego. Sądzę, że w połączeniu z innymi czynnikami to jest osiągalne. To byłoby dla mnie światło idealne.
 
Czy rozpoczynał Pan swój biznes myśląc o wzornictwie, czy wdrożył je później?
Wprowadziłem je dużo później, w miarę dojrzewania moich opinii. W pewnym momencie doszedłem do wniosku, że chcemy być firmą innowacyjną i design jest jednym z elementów tej innowacyjności, od tego czasu wspieram go bardzo mocno.
 


Wywiad przetłumaczono i opublikowano za zgodą OMS Lighting
 
 

Komentarze:


Katalogi

Katalog firm PL Katalog importerów  Katalog stron WWW

Archiwum informacji

Archiwum newsów

Forum dyskusyjne

Forum dyskusyjne wortalu LIGHTING.PL

Giełda pracy

Giełda pracy

Targi, konferencje

Targi, konferencje

Najciekawsze artykuły - wydarzenia branżowe

CO-Unity przedstawicielem Toshiba w Polsce

CO-Unity przedstawicielem Toshiba w Pols...

CO-Unity B.V. oficjalny przedstawiciel producenta oświetlenia Toshiba otwiera pierwsze biuro w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma zaoferuje produkty z linii oświetlenia konsumenckiego, które trafią na sklepowe półki w kwietniu 2017. W ofercie znajdą się także rozwiązania dla sektora publicznego i rolnego oraz przemysłu.

Wyniki Philips Lighting za 2016 r.

Wyniki Philips Lighting za 2016 r.

Philips Lighting ogłosił roczne wyniki firmy oraz wyniki za czwarty kwartał 2016. Firma odnotowała roczny wzrost marży zysku z działalności operacyjnej o 180 punktów bazowych, do poziomu 9,1% i wolny przepływ środków pieniężnych w wysokości 418 milionów euro.

 Dyrektor Generalny Philips Lighting – Eric Rondolat, z wizytą w Polsce

Dyrektor Generalny Philips Lighting – E...

Na przełomie listopada i grudnia Polskę odwiedził Eric Rondolat, który pełni funkcję Dyrektora Generalnego (CEO) firmy Philips Lighting. 2 grudnia Eric Rondolat spotkał się z dziennikarzami w zabytkowej hali targowej Koszyki w Warszawie, aby opowiedzieć o planach firmy, przyszłości branży oświetleniowej i zaprezentować wynik dwuletniej współpracy Philips Lighting z inwestorem odbudowy tego historycznego obiektu.

Patent na sterowanie strumieniem świetlnym

Patent na sterowanie strumieniem świetln...

Spółka Apanet Green System uzyskała ochronę patentową na sposób oraz układ do sterowania strumieniem świetlnym przy wykorzystaniu stateczników elektronicznych oraz zasilaczy LED – w zależności od źródła światła.

110 lat marki Osram – od żarówki do inteligentnego oświetlenia

110 lat marki Osram – od żarówki do inte...

W 2016 r. marka Osram obchodzi swój jubileusz. W ciągu 110 lat istnienia udało się jej pokazać różne oblicza światła – od tradycyjnych źródeł światła, poprzez lampy wyładowcze i LED, aż po światło laserowe i podczerwone. Dziś Osram jest już nie tylko producentem, lecz także kompleksowym dostawcą technologii oświetleniowych. Jubileusz firmy zbiegł się z istotnymi zmianami organizacyjnymi, jakie zaszły w spółce

Silvair pozyskał 12 mln USD na rozwój

Silvair pozyskał 12 mln USD na rozwój

Krakowski start-up Silvair, działający w branży inteligentnego oświetlenia, zamknął pierwszą rundę finansowania, pozyskując od inwestorów łączną kwotę 12 milionów dolarów. Fundusze te przeznaczone zostaną na dalszy rozwój pionierskiej platformy smart lighting oraz wzmocnienie międzynarodowych działań w zakresie marketingu oraz obsługi klienta.