Wydarzenia branżowe | Wydarzenia  (2017-10-18)   PHILIPS

„Czy dbasz o swoje oczy” – ogólnoświatowa kampania edukacyjna rozpoczęła się w Polsce

12 października, w przeddzień tegorocznego Światowego Dnia Wzroku, odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez firmę Philips Lighting, której tematem był wpływ oświetlenia na wzrok i samopoczucie. Konferencja towarzyszyła inauguracji ogólnoświatowej kampanii „Czy dbasz o swoje oczy?” mającej na celu edukację na temat wpływu światła na wzrok i samopoczucie oraz budowanie świadomości, jak ważny jest wybór dobrej jakości oświetlenia.

 


Podczas spotkania przedstawiono wyniki globalnych badań przeprowadzonych przez firmę Philips Lighting na temat poziomu świadomości, jak ważny jest wpływ światła na zdrowie i samopoczucie. Zaproszeni eksperci – okulista dr Piotr Woźniak i dr nauk fizycznych Paweł Morawski, opowiedzieli, na jakie parametry zwracać uwagę wybierając w sklepie źródło światła LED i jakimi zasadami kierować się dopasowując oświetlenie do różnych życiowych aktywności, np. do pracy, nauki, relaksu, ze szczególnym uwzględnieniem wieku, ponieważ 40-latek potrzebuje 2-3 razy więcej światła niż 20-latek, aby tak samo sprawnie i w koncentracji wykonać to samo zadanie. Omówiono też konsekwencje mogące pojawić się w przypadku długotrwałego korzystania z produktów LED o niewłaściwych parametrach.

 
 
Twarzą edukacyjnej części kampanii jest Katarzyna Bosacka, autorka programów z cyklu „Wiem, co jem” i „Wiem, co kupuję”, której szczególnie bliski jest wątek dobrego jakościowo oświetlenia dla dzieci i młodzieży. Z badań Philips Lighting wynika, że w porównaniu z rówieśnikami polskie dzieci i młodzież spędzają najwięcej czasu na odrabianiu lekcji w domu. Światło złej jakości, czyli niejednolite, migoczące, o nieodpowiedniej temperaturze barwowej, może skutecznie przeszkadzać w nauce, obniżając koncentrację i wywołując rozdrażnienie.

 
Już ponad 78% Polaków używa oświetlenia LED w domach – to więcej niż ogólnoświatowa średnia, która wynosi 74%. Jednocześnie obserwowane jest duże nasycenie rynku produktami LED o niewłaściwych parametrach.


Tematyka kampanii i wyniki badań nabierają szczególnie mocnego wydźwięku w kontekście szacunków Światowej Organizacji Zdrowia, która przewiduje, że do 2050 r.  [1] co druga osoba na świecie będzie krótkowzroczna, a obciążenie naszych oczu jest coraz większe, bo spędzamy więcej czasu w pomieszczeniach przed monitorami komputerów i innych inteligentnych urządzeń [2]. Warto więc dbać nie tylko o sprawność fizyczną i prawidłową wagę, ale także o komfort oczu – z pełną świadomością, jak bardzo polegamy na naszym wzroku w codziennym życiu.
 
Kampania będzie miała zasięg ogólnoświatowy, ale to właśnie Polska jest pierwszym rynkiem, na którym będą prowadzone działania edukacyjne.
 
[1] Wpływ krótkowzroczności i wysokiej krótkowzroczności. Dane WHO z marca 2015 r.
[2] http://www.nature.com/news/the-myopia-boom-1.17120

Treści powiązane: