Artykuły

Oświetlenie domu Oświetlenie biura Oświetlenie przemysłowe Efektywność energetyczna

Oświetlenie domowe  (2018-11-14)  

5 sposobów wykorzystania światła dla ochrony zdrowia i poprawy samopoczucia

Środowisko świetlne w jakim przebywamy ma ogromny wpływ na ludzki organizm. Warto więc rozumieć w jaki sposób możemy świadomie wykorzystywać oświetlenie sztuczne dla ochrony zdrowia i poprawy samopoczucia ludzi przebywających w pomieszczeniach.

 
Samopoczucie, nastrój i emocje
Oświetlenie ma ogromny wpływ na samopoczucie człowieka w ciągu dnia. Światło naturalne wpadające do pomieszczeń przez okna działa łagodząco na nasz nastrój i uspokaja emocje, natomiast brak światła, a nawet zbyt słabe oświetlenie, może powodować depresję. Poziom hormonu nazywanego seratoniną, wydzielanego w podwzgórzu ludzkiego mózgu, maleje w ciemne dni, powodując negatywne zmiany w nastroju i emocjach podczas, gdy światło dzienne powoduje wzrost poziomu seratoniny, co wywołuje uczucie radości. Po prostu w słoneczne dni jesteśmy nastawieni optymistycznie i bardzie skorzy do pomocy innym.
    Na kryzys zmęczeniowy podczas dnia pomoże 15-to minutowe wyjście na zewnątrz. Nastrój poprawi się dzięki działaniu światła naturalnego









 
 


 
Koncentracja i produktywność
Miejsca, w których ludzki mózg potrzebuje intensywnej stymulacji, szczególnie pomieszczenia do pracy i nauki, powinny być zawsze jasno oświetlane. Jednak zbyt długie i częste przebywanie w silnym oświetleniu sztucznym może powodować nerwowość i niepokój. Dlatego w bibliotekach używa się często nieco przyciemnionego światła o barwie ciepło-białej, aby stworzyć środowisko komfortowe do czytania i przyswajania wiedzy.
       W pomieszczeniach gdzie wymagane jest skupienie i intensywna praca oświetlenie powinno być jasne, natomiast dla zoptymalizowania przestrzeni do czytania i przyswajania wiedzy lepiej nieco przyciemnić światło.




 
Dobry sen dla zdrowia
U ludzi, podobnie jak u zwierząt, rytm okołodobowy wbudowany w nasz zegar biologiczny, który oscyluje z częstotliwością 24 godziny i jest związany z ekspozycją na światło dzienne. Cykl snu jest silnie uzależniony od przebiegu naszych działań w ciągu dnia. Ekspozycja na jasne światło późnym wieczorem powoduje opóźnienie w tym cyklu i w konsekwencji prowadzi do preferowania późniejszego zasypiania. Kiedy wzorzec naszego snu zostanie zakłócony stajemy się bardziej podatni na wiele dolegliwości zdrowotnych.
    W sypialniach należy stosować światło ściemnione ponieważ będzie ono miało działanie usypiające i przygotuje organizm do snu. Warto zwrócić szczególną uwagę na to, aby zbyt późno nie używać urządzeń elektronicznych z jasnymi ekranami. Pomoże przyciemnienie ich lub przełączenie w tryb czytania nocnego, który polega na przejściu do obrazu negatywowego pokazującego biały tekst na czarnym tle zamiast czarnego tekstu na białej stronie.
 


 
Dbałość o oczy
Światło, zarówno naturalne jak i sztuczne, może powodować silne napięcie, a nawet uszkodzenie oczu. Ten fakt, choć na pozór oczywisty, jest często ignorowany. Każdy przynajmniej raz słyszał przestrogę, aby nie patrzeć bezpośrednio w słońce. To dobra rada, bo już po kilku minutach może nastąpić trwałe uszkodzenia siatkówki. Jasne światło sztuczne może również wywołać uszkodzenia powodujące ból głowy i zmęczenie po długim dniu w źle oświetlonej przestrzeni.
    Gdy oczy zaczynają odczuwać zmęczenie we wnętrzu oświetlonym światłem sztucznym, wtedy oświetlenie powinno zostać dostosowane do potrzeb osób przebywających we wnętrzu. W słoneczny dzień, przebywając na zewnątrz, nie należy zapominać o używaniu okularów słonecznych.
 


 
Podejmowanie decyzji
Badania wykazują, że w jasnym oświetleniu emocje są doświadczane intensywniej. Tak więc detektywi przesłuchujący podejrzanych w jasnym, ostrym świetle, aby dojść prawdy, działali tak nie bez powodu. Gdy kupujesz prezenty, które mają wywołać emocje u osoby obdarowanej, sprawdź czy w sklepie jest oświetlenie tak jasne jak to tylko możliwe. W przeciwieństwie do tego, światło przyciemnione zmniejsza wpływ emocji na nasze codzienne decyzje. W jasnym oświetleniu emocje są doświadczane intensywniej. Wszak nie bez racji mówi się „spojrzysz na to inaczej w świetle dnia”. Dlatego decyzje podejmowane w intensywnym świetle dziennym będą emocjonalne. W przeciwieństwie do tego, światło przyciemnione zmniejsza wpływ emocji na nasze decyzje. Więc kiedy słyszysz „prześpij się z tym problemem” to jest w tym wiele prawdy.
    Pierścionek zaręczynowy lepiej wręczyć narzeczonej w miejscu skąpanym w słońcu, a nie w mrocznym wnętrzu. W słońcu są większe szanse, że odpowiedź zabrzmi „tak”.
 

Treści powiązane:



Komentarze:


Advertisement