Detalista odzieżowy Marks and Spencer (M&S) poinformował, że do końca 2020 r. zakończy pierwszą fazę wdrażania w swoich brytyjskich sklepach tysięcy opraw oświetleniowych wytwarzanych za pomocą drukarek 3D. Firma dołączyła tym samym do innych dużych klientów, takich jak Albert Heijn, SAS, Total i Praxis.
Inwestycja Signify w druk 3D jest kolejnym przykładem zaangażowania firmy w lepszą obsługę klientów oraz działań na rzecz ograniczenia ich, oraz własnego, śladu węglowego. Typowa oprawa wydrukowana w 3D, nie licząc elementów elektronicznych i optycznych, ma ślad węglowy mniejszy o 47 proc. od konwencjonalnie wytwarzanej oprawy metalowej. Niemal każdy komponent można wykorzystać ponownie lub poddać recyklingowi, co wspiera koncepcję gospodarki o obiegu zamkniętym.
– Jesteśmy pierwszym producentem oświetlenia, który produkuje oprawy w technologii druku 3D na skalę przemysłową, co umacnia naszą pozycję rynkowego pioniera i ekologicznego innowatora – powiedziała Olivia Qiu, główny dyrektor ds. innowacji w Signify. – Drukowanie opraw oświetleniowych to bardziej elastyczny, szybszy i przyjaźniejszy dla środowiska sposób produkcji. Możemy szybko tworzyć nowe wzory lub dostosować istniejące, aby spełniać potrzeby klientów bez dużych inwestycji i długich cykli rozwojowych. Klienci mogą wprowadzić swoje pomysły w życie w ciągu kilku dni, a nie miesięcy, a druk 3D pochłania mniej energii. Nasze oprawy oświetleniowe drukowane w 3D mają niższy ślad węglowy, niż tradycyjnie wytwarzane oprawy metalowe. Ważą mniej, co pozwala ograniczyć o 35 proc. emisje węglowe związane z transportem. Produkując je w pobliżu centrów miejskich, możemy jeszcze bardziej ograniczyć niekorzystny wpływ na środowisko. Oczywiście, oświetlenie LED jest też bardziej efektywne energetycznie, niż oświetlenie konwencjonalne – dodała. |
Plany ekspansji
Firma Signify ma już zakład druku 3D w Maarheeze w Holandii. Ma się w nim znaleźć nawet 500 drukarek 3D umożliwiających wytwarzanie opraw o wysokości i szerokości do 60 cm. W styczniu 2020 r. zostanie uruchomiony nowy zakład druku 3D Signify w Burlington w stanie Massachusetts, który będzie obsługiwał zarówno rynek profesjonalny, jak i konsumencki. Niedługo później zostaną otwarte kolejne zakłady w Noidzie w Indiach i Dżakarcie w Indonezji. Wszystkie te zakłady będą integrować lampy LED z oprawami oświetleniowymi.
Oświetlenie a gospodarka o obiegu zamkniętym
Brytyjski detalista M&S obecnie instaluje tysiące wydrukowanych w 3D opraw LED od Signify w sklepach w Wielkiej Brytanii, w Londynie, Manchesterze i Belfaście, a także w Dublinie i Cork w Irlandii. Projekt jest częścią renowacji, która ma zwiększyć obroty sklepów i przynieść znaczną oszczędność energii. Różne typy opraw oświetleniowych w sklepach M&S są zastępowane wersjami LED wydrukowanymi w 3D. Te wykonane na zamówienie produkty idealnie pasują do istniejącego osprzętu, co pozwala nadal używać tych samych paneli sufitowych. Wdrożenie jest częścią zobowiązania M&S do korzystania z bardziej ekologicznych technologii w sklepach.
– Od kilku lat ciężko pracujemy, aby zmienić M&S w firmę bardziej ekologiczną oraz niskoemisyjną i jesteśmy dumni, że jako pierwszy duży detalista staliśmy się neutralni pod względem emisji węglowych już w 2012 r. – powiedział Oliver Knowles, kierownik ds. badań i rozwoju Property Group w M&S. – Druk 3D jest dostępny od jakiegoś czasu, ale te oprawy to pierwsze praktyczne rozwiązanie oświetleniowe dla branży detalicznej, które zwiększa ekologiczność naszych sklepów i doskonale uzupełnia naszą strategię zrównoważonego rozwoju. Oprawy te mają ogromny potencjał, zarówno z perspektywy efektywności energetycznej, jak i kosztowej. Są drukowane na żądanie i idealnie pasują bez konieczności regulacji albo wycinania nowych otworów w sufitach. Możemy też je zwrócić, żeby zostały poddane recyklingowi, i wydrukować nowe wzory, które akurat będą na czasie. M&S jest pierwszym dużym brytyjskim detalistą, który zdecydował się na ten krok. |
Albert Heijn, holenderska sieć supermarketów, w 2017 r. zaczęła używać wykonanych na zamówienie ozdobnych żyrandoli, które podkreślają nastrój w sekcjach świeżej żywności w ponad 100 holenderskich sklepach. Oprawy wydrukowano w kształcie owoców. Inne wzory zastosowano w takich sekcjach, jak żywność mrożona i obszar z kawą. Supermarkety mogą odświeżać wzory poprzez zwracanie opraw do firmy Signify, która rozdrabnia je i drukuje nowe projekty.
Szybka internetowa usługa projektowania, druku i dostarczania opraw dla konsumentów
Firma Signify zapowiedziała również wdrożenie w Europie pierwszej internetowej usługi, która pozwala konsumentom projektować ozdobne oprawy oświetleniowe. W ofercie znajduje się m.in. lampa stołowa Philips LED wykonana z 24 płyt CD, którą klienci mogą dostosować do własnych potrzeb.
W 2018 r. 79 proc. sprzedaży Signify stanowiły zrównoważone przychody. Firma zobowiązała się osiągnąć neutralność węglową w 2020 r. i niedawno trzeci rok z rzędu została uznana liderem branżowym w raporcie Dow Jones Sustainability Index.
Źródło: Signify