Oświetlenie profesjonalne | drogi i ulice  (2023-09-18)   ZDM Warrszawa

W Warszawie świeci już 40 000 opraw SAVA

Kiedy w grudniu 2021 roku w Warszawie zawisła pierwsza, zaprojektowana specjalnie dla stolicy, ledowa oprawa oświetleniowa SAVA, chyba nikt się nie spodziewał, jak ogromnym i wielowymiarowym sukcesem będzie ten projekt. Pierwotnie nowe oprawy miały być zamontowane wyłącznie na ulicach będących w zarządzie warszawskiego ZDM, ale z uwagi na zdobyte doświadczenie oraz to, jakie korzyści płyną z tych prac, zakładowi powierzono również modernizacje na ulicach gminnych. Dziś to ponad 40 tys. zamontowanych opraw i miliony złotych oszczędności na energii elektrycznej. Można zaryzykować stwierdzenie, że mijamy moment, gdy cała inwestycja się zwraca, a Warszawa na prądzie oszczędza już „na czysto”.

 


Każdego roku Warszawa wydaje miliony złotych na energię elektryczną, która jest potrzebna do zasilenia latarni ulicznych, których na ulicach jest prawie 120 tys. Oprawy wiszące dotychczas na słupach, były przestarzałe i energochłonne. Nie zapewniały również odpowiedniej jakości światła. Zamiast liczyć na niższe ceny energii lub rządowe dopłaty, miasto postanowiło poszukać oszczędności na własną rękę poprzez modernizacje swoego oświetlenia.
 
Zanim rozpoczęto realizację kompleksowy, największy w Polsce i być może w Europie, projektu wymiany opraw, były już prowadzone mniejsze przedsięwzięcia – choćby w ramach programu „SOWA” polegającego na modernizacji oświetlenia na 13 ulicach. W obliczu kryzysu na całym świecie, potrzebny był jednak ruch, który będzie przełomowy i w bardzo krótkim czasie przyniesie spektakularne efekty. Właśnie w ten sposób powstał projekt „SAVA”.


Ponad 35 mln oszczędności rocznie
 

Wymiana oświetlenie ulicznego przynosi gigantyczne oszczędności – są to dziesiątki gigawatogodzin rocznie, które oszczędzamy dzięki technologii, jaka jest zastosowana w oprawach oświetleniowych. Nowe oprawy dają tak dużą przewagę, jeżeli chodzi o oszczędność energii, że koszty poniesione na zakup i wymianę zwracają się w ok. 2 lata. To dużo szybciej, niż zakładaliśmy na samym początku – powiedział Michał Olszewski – zastępca prezydenta m.st. Warszawy podczas briefingu prasowego podsumowującego dotychczasowe prace.

 
Na ulicach podlegających bezpośrednio ZDM całkowity koszt wymiany ponad 36 tys. starych opraw sodowych lub metalohalogenkowych na nowe, w technologii LED, to ponad 32 mln zł brutto, w tym 29,1 mln zł to koszt opraw, a 3,2 mln zł – koszt wymiany. Dzięki temu ilość energii zużywanej rocznie przez oświetlenie uliczne w odniesieniu do dróg zarządzanych przez ZDM spadnie aż o 56 proc. – z 49,6 GWh do 21,8 GWh.
 
Od wiosny 2023 r. proces wymiany opraw jest kontynuowany również na ulicach gminnych, czyli podlegających bezpośrednio urzędom dzielnic. Szacunki mówią, że na ulicach „dzielnicowych” do wymiany jest kolejnych 40-45 tys. opraw.  
 
A ilość energii zużywanej przez całe oświetlenie uliczne na terenie Warszawy spadnie z 78,5 GWh do 50,7 GWh.
 
Dzięki mniejszemu zużyciu prądu Warrszawa zaoszczędzi, w zależności od cen prądu, kilkadziesiąt mln zł rocznie na oświetleniu ulic. Oznacza to, że wymiana opraw oświetleniowych w całym mieście zwróci się w niecałe dwa lata, czyli w praktyce już to się stało. Ostateczna skala oszczędności zależeć będzie od cen prądu w kolejnych okresach, a te w latach 2021-2023 ciągle rosły. Oprócz tego dodatkową korzyścią jest też zdecydowanie mniejsza emisja szkodliwych substancji, co wynika wprost ze zmniejszonego zużycia prądu. Ograniczenie emisji dwutlenku węgla jest tutaj ekwiwalentem posadzenia kilku milionów drzew.


40 tys. opraw to jak 3 mln drzew  
 
Na ulicach gminnych oraz zarządzanych przez ZDM zamontowanych zostało już ponad 40 tys. nowych opraw. Oprócz wspomnianych wcześniej oszczędności finansowych, możliwe było znaczne zredukowanie emisję CO2. Obecnie wskaźnik ten oscyluje w granicy 21 tys. ton. Do pochłonięcia takiej ilości szkodliwych substancji, w ciągu roku, potrzeba aż 3 mln drzew.
 
Walka z ociepleniem klimatu jest więc prowadzona na kilku frontach. Oprócz sadzenia nowej roślinności, można pomagać ziemi oszczędzając energię elektryczną.

 


Nowoczesna i modułowa konstrukcja

Wygląd oprawy SAVA, zaprojektowanej specjalnie dla Warszawy, był konsultowany ze specjalistami z miejskiego Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. Kopuła oprawy jest „future proof” – mieszczą się w niej wszystkie podzespoły składające się na działanie lampy, które dzięki modułowej konstrukcji można łatwo wymienić bez zmiany samej obudowy. Model wyróżnia się tym, że jest niezwykle prosty w utrzymaniu i naprawie.
 
Aby otworzyć oprawę i wymienić zużytą część, serwisant nie musi używać specjalistycznych narzędzi. Wszystko to m.in. dzięki zastosowaniu trwałego zawiasu i systemu automatycznego rozłączenia (oprawę można otwierać „pod napięciem”, zasilanie samo się wyłączy). Cała konstrukcja oprawy wykonana jest ze stopów aluminium. To pozwoli jej przetrwać co najmniej kilkadziesiąt lat. To ważne, bo wraz z latarniami są cały czas narażone na działanie warunków atmosferycznych, w tym opadów i dużych różnic temperatur, zwłaszcza zimą. Producent udzielił na oprawy aż 12 lat gwarancji, przy czym spodziewana trwałość powinna być jeszcze dłuższa.


SAVA została doceniona  
 
Pomimo tego, że projekt wymiany opraw rozpoczął się stosunkowo niedawno, zdążył zdobyć prestiżowe nagrody branżowe. Do tej pory otrzymał wyróżnienie Polskiego Związku Przemysłu Oświetleniowego w postaci nagród „Najlepsza Inwestycja Oświetleniowa 2022” i „Najlepiej Oświetlona Gmina i Miasto 2022” oraz wyróżnieniem „Highly Commended” w konkursie organizowanym przez DALI Lighting Awards 2022.


Środa z SAVĄ   

ZDW Warrszawa zależało, aby tak duży i ważny projekt mógł być na bieżąco obserwowany przez wszystkich zainteresowanych. Dlatego od samego początku prowadzone były szczegółowe statystyki, którymi w każdą środę firma dzieli się w internecie.
 
Na stronie internetowej ZDM można znaleźć informacje o ilości wymienionych opraw (co do sztuki), oszczędności energii czy redukcji emisji CO2. Każdy może również skorzystać z interaktywnej mapy, na której zaznaczono odcinki ulic z wymienionymi oprawami.
 

Opracowanie: Marek Kołakowski
 

Komentarze: