Mniej więcej dekadę temu, wynalezienie i opracowanie technologii produkcji organicznych diod świecących OLED, wróżyło ich szybką ekspansję w dziedzinie oświetlenia i zapowiadało silną walkę konkurencyjną z klasycznymi diodami świecącymi LED, które niewiele wcześniej rozpoczęły swój pochód na rynku oświetleniowym. Niestety, na skutek wysokich cen diody organiczne OLED nie zdołały wówczas zdobyć rynku masowego oświetlenia. W ciągu ostatnich lat to zwykłe diody LED uzyskały pozycję dominujących źródeł światła, które dzięki trwałości i wydajności oraz systematycznie spadającym cenom, prawie całkowicie wyparły wcześniejsze sposoby tradycyjnego oświetlenia. Sytuacji tej nie zmieniła w sposób zasadniczy nawet jedna z ogromnych zalet diod OLED jaką jest możliwość ich produkcji w formie cienkich paneli, a nawet elastycznych folii. Ta cecha funkcjonalna przyczyniła się natomiast do upowszechnienia zastosowań diod OLED na rynku elektroniki użytkowej pod postacią ekranów w smartfonach i telewizorach.
Wydaje się, że najnowsze wyniki prac rozwojowych mogą w kolejnych latach zmienić zaistniały stan rzeczy. Celem projektu Flexolighting, prowadzonego na londyńskim Uniwersytecie Brunel w latach 2015 - 2017 i finansowanego ze środków Unii Europejskiej w kwocie 4,4 mln. Euro, było opracowanie nowych materiałów, procesów i metod w celu zniesienia aktualnych ograniczeń oświetlenia OLED, w tym trwałości, równomierności natężenia światła, a przede wszystkim kosztów produkcji. Głównym celem projektu było wykazanie, że możliwe jest obniżenie kosztów produkcji paneli świecących w technologii OLED z około 15 Euro na 100 lm strumienia świetlnego, jakie oszacowano w 2015 r., aż o ponad 90%, czyli do około 1 Euro na 100 lm. Według autorów projektu jest to możliwe do uzyskania dzięki wprowadzeniu kilku nowych technik upraszczających produkcję, w tym drukowania niektórych warstw OLED na nowych podłożach, np. na elastycznej stali zamiast na tradycyjnym szkle, nowego procesu kapsułkowania i nowych folii do ekstrakcji światła, które zwiększają wydajność.
Wyniki przeprowadzonych badań mają zostać udostępnione producentom europejskim z nadzieją na zapoczątkowanie nowej ery tanich, wysokowydajnych produktów oświetleniowych OLED. Nowe europejskie know-how może już wkrótce znaleźć zastosowanie w wielu branżach, od oświetlenia domowego i komercyjnego po samochody i technologię ubieralną.
Oprócz koordynatora projektu – Uniwersystetu Brunel, jego partnerami były firmy Aixtron, TATA Steel Europe, Beneq, IntrinsiQ, OTS, Novalia, Robinson Brothers oraz brytyjski Marks & Spencer.