Rewolucja oświetlenia sodowego na tyle obniżyła jego energochłonność, że światło przestało być nagminnie wyłączane dla oszczędności, jednak rachunki za energię elektryczną na oświetlenie ulic i terenów miejskich nadal stanowiły bardzo znaczącą pozycję w budżetach gminnych. Obecnie wiele władz samorządowych stoi w obliczu poważnego problemu, ponieważ wiele zainstalowanych na ich terenie opraw oświetlenia ulicznego powinno być wycofanych z użytku do 2017 r.
Unia Europejska w dążeniu do ochrony środowiska naturalnego przez zmniejszenie emisji szkodliwych zanieczyszczeń atmosfery powstających podczas spalania paliw stałych w procesie produkcji energii elektrycznej w elektrowniach konwencjonalnych, wydała wiele dyrektyw i rozporządzeń wycofujących z użytku energochłonny sprzęt oświetleniowy, także ten używany w oświetleniu drogowym.
W dwóch pierwszych etapach zmian zakończonych w 2015 r. zakaz wprowadzania na rynek europejski objął już świetlówki typu T10 i T12 (zakończenie w 2012 r.), wysokoprężne lampy sodowe o najniższej skuteczności typu standardowego, wtykowe i przystosowane do pracy ze statecznikami lamp rtęciowych (zakończenie w 2012 r.), wszystkie wysokoprężne lampy rtęciowe (zakończenie w 2015 r.) oraz wysokoprężne lampy metalohalogenkowe nie spełniające kryteriów funkcjonalnych określonych rozporządzeniem.
Wycofanie w 2012 r. wysokoprężnych lamp sodowych o niższej wydajności spowodowało zalecenie, aby wszelkie bieżące konserwacje sodowych instalacji oświetlenia drogowego były wykonywane wyłącznie z wykorzystaniem lamp o wysokiej skuteczności świetlnej.
Z kolei całkowite wycofanie z rynku lamp rtęciowych, które nastąpiło w 2015 r., wymusiło przeprowadzenie modernizacji oświetlenia, która mogła być przeprowadzona przy użyciu opraw do wydajnych lamp sodowych lub opraw LED.
13 kwietnia 2017 r. zakończy się 3 etap określony w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 245/2009, zmienionym przez rozporządzenie nr 347/2010, które ustala wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów oświetleniowych przeznaczonych dla sektora instytucjonalnego, w tym do oświetlenia ulicznego. Spowoduje to m.in.:
- dopuszczenie do wprowadzania na rynek UE wysokoprężnych lamp metalohalogenkowych jedynie o ściśle określonych, wysokich wartościach skuteczności świetlnej, współczynnika zachowania strumienia świetlnego i współczynnika trwałości,
- bardzo znaczne podwyższenie wymogów sprawności energetycznej dla stateczników elektromagnetycznych do wysokoprężnych lamp wyładowczych wysokiej intensywności,
- wymóg konstrukcyjny dla opraw z wysokoprężnymi lampami wyładowczymi dotyczący wyposażenia ich w takie właśnie stateczniki.
Spowoduje to, że już wkrótce oprawy uliczne z tradycyjnymi lampami wysokoprężnymi – sodowymi i metalohalogenkowymi, nawet tymi o wysokiej efektywności energetycznej oraz statecznikami elektromagnetycznymi zaczną znikać z ofert producentów. Dlatego wiele polskich gmin rozpoczęło już inwestowanie w nowoczesne i efektywne energetycznie oświetlenie wykorzystujące technikę LED, a proces ten w najbliższym czasie będzie musiał być jeszcze bardziej zintensyfikowany.