- Najbardziej świadomie z oświetlenia korzystają młodzi ludzie.
- Oświetlenie LED jest według Polaków najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem.
Za najbardziej energooszczędne rozwiązanie Polacy uznali – prawie jednogłośnie – lampy LED
Takiej odpowiedzi udzieliło ponad 83 proc. ankietowanych. Na świetlówki kompaktowe wskazało jedynie 5 proc. badanych, a na żarówki – 3 proc.
- Tradycyjne rozwiązania, czyli świetlówki kompaktowe czy żarówki powoli wypierane są przez technologię LED – tego procesu nie unikniemy. Dlatego warto poznać zalety tego rozwiązania. Odpowiednio wybrane i wykorzystywane LEDy, dają nam bowiem wiele możliwości, zarówno estetycznych jak i ekonomicznych – mówi Grzegorz Kurzydłowski, CEO firmy Co-Unity, która jest wyłącznym przedstawicielem oświetlenia marki Toshiba w Europie Środkowo-Wschodniej.
Ponad 62 proc. badanych nie wie, jaki jest koszt użytkowania zwykłej żarówki
Im wyższy wiek ankietowanych, tym bardziej spada deklarowany poziom wiedzy na temat kosztów użytkowania tego rodzaju oświetlenia. W grupie do 24. r.ż. wynosi on 46 proc., podczas gdy wśród ankietowanych powyżej 35 lat tylko 35 proc. Najbardziej świadomie z oświetlenia korzystają osoby o najwyższych dochodach.
- Z badań jasno wynika, że Polacy wiedzą, które rozwiązanie jest najbardziej ekonomiczne. Mimo to nie wiedzą, jakiego rzędu i w jakim czasie mogą osiągnąć oszczędności. Dlatego jednym z naszych głównych celów jest budowanie świadomości. Chcemy edukować, pokazywać Polakom, że światło może mieć dobrą jakość i jednocześnie przekładać się na oszczędności domowe – mówi Grzegorz Kurzydłowski.
Najmniej o kosztach oświetlenia wiedzą osoby mieszkające w dużych miastach
Aż 76 proc. z nich przyznało, że nie wie, ile płaci za korzystanie ze zwykłej żarówki. Na tym tle bardzo dobrze wypadają mieszkańcy wsi i mniejszych miast, którzy mają znacznie większą świadomość na ten temat. Jednocześnie z badań wynika, że poziom wykształcenia nie jest wyznacznikiem wiedzy na temat nakładów ponoszonych na oświetlenie.
Z badań wyraźnie wynika, że temat oświetlenia w domu pozostaje domeną mężczyzn
W podziale na płeć to mężczyźni (44 proc.) mają większą świadomość kosztów korzystania z oświetlenia. Aż 84 proc. mężczyzn wskazywało trafnie oszczędności wynikające z użytkowania oświetlenia LED.
Co trzeci badany uważa, że koszt zakupu oświetlenia LED zwraca się po pół roku
Większy odsetek mężczyzn (37 proc.) niż kobiet (31 proc.) wybrało tę odpowiedź. Jedynie 10,3 proc. Polaków trafnie wskazało, że zakup oświetlenia typu LED zwraca się po 2 latach. O rzeczywistym czasie potrzebnym do osiągnięcia oszczędności, najwięcej wiedzą osoby powyżej 50 roku życia.
- Wśród energooszczędnych rozwiązań świetlnych, jedną z najlepszych technologii jest technologia LED. To nie jedyna jej zaleta. Dzięki możliwości sterowania, doboru parametrów światła oraz optyki, jesteśmy w stanie uzyskać bardzo duże korzyści. Nie tylko poprawiamy jakość światła, ale jednocześnie zmniejszamy tzw. zanieczyszczenie światłem naszego otoczenia – tłumaczy Grzegorz Kurzydłowski.
Źródło: CO-Unity