|
Na skonsolidowany wynik po 12 miesiącach 2019 roku składa się dwucyfrowy rozwój Grupy LUG na rynkach zagranicznych, na których przychody ze sprzedaży osiągnęły około 15-procentową dynamikę, przy równoczesnym 17-procentowym spadku przychodów ze sprzedaży na rynku polskim. Udział eksportu w strukturze sprzedaży przekroczył w 2019 roku 60%.
– Skupiamy się na rozwoju na rynkach zagranicznych, dzięki czemu jesteśmy największym polskim eksporterem oświetlenia. Niestety rynek polski nam nie sprzyja. Wyraźne odczuliśmy spowolnienie inwestycji w budownictwie, znacząco bo aż o 80 proc. r/r obniżyła się też wartość przetargów GDDKiA w okresie styczeń – listopad 2019. Internacjonalizacja oznacza wyższe koszty dlatego w kolejnych miesiącach nasze wysiłki będą skupiać się wokół powrotu do wyższych marż – wyjaśnia Ryszard Wtorkowski, Prezes Zarządu LUG S.A. |
Zysk brutto na sprzedaży w IV kwartale 2019 r. osiągnął poziom 16,60 mln zł wobec 18,80 mln zł w IV kw. 2018 roku (-11,7% r/r). Po czterech kwartałach 2019 roku zysk brutto na sprzedaży wyniósł łącznie 65,43 mln zł, (- 7,5% r/r ) w stosunku do 70,72 mln zł w analogicznym okresie 2018 roku. Zysk netto za IV kw. 2019 roku zamknął się stratą w wysokości 5,10 mln zł, wobec -857 tys. zł przed rokiem. W ujęciu narastającym za cały 2019 rok strata netto wyniosła -4,69 mln zł, wobec 4,15 mln zł zysku netto przed rokiem.
Marża brutto na sprzedaży w IV kwartale osiągnęła poziom 35,1 proc., wobec poziomu 36,7 proc. w IV kwartale 2018 r. W całym 2019 roku obniżyła się natomiast o 3,1pp r/r do poziom 38,3 proc. Spadek marży brutto na sprzedaży i zejście poniżej strategicznego celu 40 proc. ma charakter przejściowy i jest podyktowane potrzebą zwiększenia wolumenów sprzedażowych i umocnieniu pozycji negocjacyjnej względem kluczowych dostawców. Pozytywne efekty tych działań spodziewane są na przełomie dwóch pierwszych kwartałów br. kiedy zostaną zrealizowane projekty przesunięte na 2020 rok, a struktura zapasów Emitenta w całości odzwierciedli efekt negocjacji.
Wynik EBITDA w IV kwartale 2019 r. był ujemny i wyniósł - 1,39 mln zł, natomiast w okresie całego 2019 roku wyniósł on 4,88 mln zł. Marża EBITDA w analizowanym okresie wyniosła -2,9 proc. i była niższa o 14 pp. w porównaniu z IV kwartałem 2018 roku.
Ostateczne wartości danych finansowych opublikowane zostaną 13 lutego br. w raporcie okresowym za IV kwartał 2019 roku.
Tab. 1 Szacunkowe skonsolidowane wyniki IV kwartału 2019 r.
[tys. zł, %, pp] | IV kw. 2016 | IV ke. 2017 | IV kw. 2018 | IV kw. 2019 | zmiana IV kw. 2019/2018 |
CAGR 2016-2019 |
Przychody ze sprzedaży | 34 274,56 | 39 281,01 | 51 197,20 | 47 249,00 | -7,7% | 11,3% |
Zysk brutto na sprzedaży | 13 585,52 | 18 870,00 | 18 795,13 | 16 597,00 | -11,7% | 6,9% |
Marża brutto na sprzedaży | 39,6% | 48,0% | 36,7% | 35,1% | -1,6pp | |
EBITDA | 4 665,96 | 5 016,81 | 5 706,93 | -1 393,00 | - | - |
Marża EBITDA | 13,6% | 12,8% | 11,1% | -2,9% | -14,1pp | |
Zysk operacyjny | 3 377,81 | 3 713,83 | 3 652,58 | -3 646,00 | - | - |
Marża operacyjna | 9,9% | 9,5% | 7,1% | -7,7% | -14,9pp | |
Zysk netto** | 1 207,55 | 2 830,81 | -857,34 | -5 104,00 | - | - |
Marża netto | 3,5% | 7,2% | -1,7% | -10,8% | -9,1pp |
Tab. 2 Szacunkowe skonsolidowane wyniki narastająco za cztery kwartały
[tys. zł, %, pp] | I - IV kw. 2016 | I - IV kw. 2017 | I - IV kw. 2018 | I-IV Q 2019 | zmiana I - IV kw. 2019/2018 |
CAGR 2016-2019 |
Przychody ze sprzedaży | 120 857,00 | 142 305,00 | 170 793,00 | 170 653,00 | -0,1% | 12,2% |
Zysk brutto na sprzedaży | 47 230,00 | 61 865,00 | 70 718,00 | 65 425,00 | -7,5% | 11,5% |
Marża brutto na sprzedaży | 39,1% | 43,5% | 41,4% | 38,3% | -3,1pp | |
EBITDA | 9 948,00 | 12 298,00 | 15 854,00 | 4 882,00 | -69,2% | -21,1% |
Marża EBITDA | 8,2% | 8,6% | 9,3% | 2,9% | -6,4pp | |
Zysk operacyjny | 5 495,00 | 7 261,00 | 9 011,00 | -3 430,00 | - | - |
Marża operacyjna | 4,5% | 5,1% | 5,3% | -2,0% | -7,3pp | |
Zysk netto** | 3 009,00 | 7 091,00 | 4 153,00 | -4 686,00 | - | - |
Marża netto | 2,5% | 5,0% | 2,4% | -2,7% | -5,2pp |
Źródło: LUG
Treści powiązane: