Początek roku przyniósł poprawę rentowności na wszystkich poziomach rachunku wyników. W I okresie sprawozdawczym Grupa LUG wypracowała zysk brutto ze sprzedaży w wysokości 18,28 mln zł, czyli o 6 proc. więcej niż przed rokiem. Marża brutto na sprzedaży wyniosła 40,28 proc., przekraczając ustalony w strategicznych kierunkach rozwoju cel powyżej 40 proc. Wynik EBITDA wyniósł w I kwartale br. 3,41 mln złotych o 1,4 proc. mniej niż przed rokiem. Marża EBITDA w analizowanym okresie wyniosła 7,5 proc. i była niższa o 0,7 proc. w porównaniu do I kwartału minionego roku. Marża netto wzrosła o 1,1 p.p. w stosunku do wyniku z I kw. 2019 roku i osiągnęła poziom 4,2 proc. Zysk operacyjny wyniósł 1,11 mln złotych.
– Pierwsze trzy miesiące roku upłynęły pod znakiem turbulencji wywołanych przez pandemię koronawirusa. Choć identyfikujemy jej wpływ na poziom zamówień w kolejnych miesiącach, to początek roku pozwolił nam zwiększyć przychody i uzyskać dodatnią rentowność na każdym poziomie rachunku wyników. – mówi Ryszard Wtorkowski, Prezes Zarządu Grupy Kapitałowej LUG S.A. |
Wyniki pierwszego kwartału potwierdzają stabilną pozycję spółki na rynkach międzynarodowych. Przychody z zagranicy wzrosły o 5,8 p.p. r/r przekraczając pułap 72 proc. i osiągając wartość 32,90 mln zł, podczas gdy przychody realizowane w Polsce okresowo spadły o 5,8 proc. r/r do wartości 12,49 mln złotych.
Wpływ pandemii COVID-19 na branżę
W branży budowalnej widoczne jest oczekiwanie związane z rozwojem sytuacji epidemiologicznej i ekonomicznej. Podobnie sytuacja wygląda na rynku oświetlenia. Prognozowane tempo wzrostu inteligentnego rynku oświetlenia LED w latach 2020-2025, w porównaniu do danych sprzed pandemii, spadło o 21 proc.
– Pandemia zmieniła prognozy rozwoju rynku. Wielu inwestorów wstrzymuje się z decyzją o rozpoczęciu nowych projektów. Gospodarka i zamówienia zwalniają, a instrumenty tzw. tarczy antykryzysowej nie trafiają w nasze potrzeby. Dla firm takich jak nasza najważniejsze jest pobudzanie inwestycji. Wymieniając oświetlenie klient czy JST inwestuje w realne obniżenie kosztów energii, czyli przyszłe oszczędności, napędzając jednocześnie popyt i wspierając koniunkturę całej branży budowlanej. – wyjaśnia Ryszard Wtorkowski. |
LUG nie czeka jednak biernie na poprawę sytuacji. W odpowiedzi na nowo identyfikowane potrzeby związane z lękiem społecznym przed rozprzestrzenianiem się pandemii COVID-19, LUG postanowił opracować nowe skuteczne rozwiązania.
– Zmieniły się też priorytety stawiane przed producentami oświetlenia. Obecnie głównym czynnikiem napędzającym rozwój rynku oświetlenia jest wzrost zapotrzebowania na oświetlenie specjalistyczne, w tym do dezynfekcji. Chcąc włączyć się w ogólnoświatową walkę z pandemią wykorzystując nasze najważniejsze kompetencje, opracowaliśmy rodzinę opraw do sterylizacji powierzchni i powietrza za pośrednictwem światła UV-C. Ich potwierdzona badaniami skuteczność zdecydowanie przewyższa inne dostępne na rynku rozwiązania i można je stosować w obecności ludzi np. w placówkach medycznych, edukacyjnych czy usługowych. – mówi Ryszard Wtorkowski. |
Promieniowanie UV-C to jedna z najskuteczniejszych metod dezynfekcji powietrza i powierzchni. Eliminuje do 99,9 proc. bakterii i wirusów w pomieszczeniu. Urządzenia do sterylizacji UV-C są zalecane w walce z SARS-CoV-2. Oprawy PURELIGHT produkowane przez LUG zwiększają poziom bezpieczeństwa pracy w placówkach medycznych, oświatowych, a także administracji publicznej. Nowe produkty mogą być szeroko stosowane w transporcie publicznym, firmach usługowych i produkcji.
– To bardzo szybkie wdrożenie rodziny opraw UV-C o nadzwyczaj wysokiej skuteczności dezynfekcji potwierdza ogromne kompetencje naszego zespołu R&D w zakresie emisji światła i zarządzania promieniowaniem UV-C. Potwierdziliśmy tym samym słuszność naszych nieustających inwestycji w rozwój dywizji badawczo-rozwojowej. – komentuje Ryszard Wtorkowski. |
Światowy rynek UV-LED wyceniany jest na 268 mln USD w 2020 r., a do końca 2026 roku ma osiągnąć 1 044 mln USD [1]. Globalny rynek sprzętu do dezynfekcji UV według prognoz ma osiągnąć 3,4 mld USD do 2026 r. [2]
[1] Global UV-LED Market Research Report 2020, 08-Jan-2020
[2]Global Opportunity Analysis and Industry Forecast, 2019-2026, November 2019
Treści powiązane:
- Cyfrowe sterowanie oświetleniem ważnym elementem Internetu Rzeczy
- Oświetlenie pomieszczeń zagrożonych wybuchem
- Nowoczesne systemy oświetlenia awaryjnego
- LUG S.A. założył spółkę w Zachodniej Afryce
- Polskie firmy w ranking Financial Times 1000 Europe’s Fastest Growing Companies 2020
- W 2019 r. LUG rósł na rynkach zagranicznych, ale wysoka sprzedaż nie przełożyła się na zysk