|
Przychody w drugim kwartale uzależnione były od stopniowo otwierających się gospodarek poszczególnych krajów dotkniętych pandemią COVID-19 oraz nawarstwieniem popytu z okresu przymusowej izolacji na przełomie I i II kwartału. Od kwietnia do czerwca na prowadzenie wysunęła się sprzedaż krajowa. To efekt inwestycji, których finalizacja była przesunięta z poprzedniego kwartału na II kw. 2020 r. Łącznie przychody krajowe wyniosły 22,75 mln zł i były wyższe o 82,1 proc. niż w poprzednim kwartale i o 56,9 proc. wyższe niż przed rokiem.
Obniżyły się natomiast przychody z zagranicy, na co bezpośredni wpływ miała pandemia COVID-19. Eksport w II kwartale br. wyniósł 22,37 mln zł, czyli o 32 proc mniej niż w poprzednim kwartale. Tym samym udział eksportu w całkowitych przychodach ze sprzedaży wyniósł 49,6 proc. Ponadto LUG w II kwartale 2020 r. na zlecenie lubuskich władz samorządowych (Urząd Marszałkowski woj. lubuskiego, Urząd Miasta Zielona Góra i Urząd Gminy Świdnica) sprowadził do Polski środki ochronne o wartości 4,81 mln zł, co również wpłynęło na poziom przychodów.
– W drugim kwartale stopniowe otwieranie gospodarek poszczególnych krajów pozwoliło nam wzrosnąć i wypracować dodatnie wyniki finansowe. Dalsza dyscyplina kosztowa, operacyjne działania prewencyjne wynikające z rozwoju pandemii COVID-19 oraz aktualny poziom zamówień pozwalają nam uznać, że sytuacja Grupy Kapitałowej LUG jest stabilna. - komentuje Ryszard Wtorkowski, prezes zarządu LUG S.A. |
Zysk brutto na sprzedaży wyniósł w II kw. 2020 r. 19,44 mln zł, to drugi najwyższy w historii Grupy wynik (po III kw. 2018 r.), rosnąc kw/kw o 6,3 procent. oraz o 27,1 proc. w ujęciu r/r. Pozwoliło to osiągnąć marżę brutto na sprzedaży na poziomie 43,1 proc., czyli powyżej poziomu 40 procent określonego w strategicznych kierunkach rozwoju Grupy. Marża brutto na sprzedaży była wyższa o 2,8pp niż przed kwartałem i o 5,6pp wyższa niż w II kw. poprzedniego roku.
Wynik EBITDA wyniósł w II kw. 2020 r. 5,36 mln zł i był o 57,2 procent wyższy niż w I kwartale oraz aż o 1748,3 proc. wyższy niż przed rokiem. Podobnie jak w przypadku zysku brutto na sprzedaży, osiągnięty w II kw. 2020 r. wynik EBITDA był drugim najwyższym w historii Grupy. Na poziom wyniku EBITDA wpłynęło świadczenie na rzecz ochrony miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, którego czerwcowa transza wyniosła 935 tys. zł. Marża EBITDA wyniosła 11,9 procent, o 4,4pp więcej niż w poprzednim kwartale i o 11,2pp więcej niż przed rokiem.
Wpływ COVID-19 na rynek oświetlenia
Prognozy dotyczące tempa rozwoju gospodarek na całym świecie zostały zmienione na skutek ogłoszonej w drugim kwartale br. pandemii koronawirusa. Pandemia skorygowała w dół wszystkie dotychczasowe prognozy, w tym także te dotyczące rozwoju rynku oświetleniowego. Spadły one aż o 21 procent w zestawieniu do prognoz sprzed pandemii. Prognozowane tempo wzrostu inteligentnego rynku oświetlenia LED w latach 2020-2025 ma wynieść 18 proc. CAGR a wartość rynku w 2025 roku jest szacowana na poziomie 30,6 mld USD [1].
Nowym szybko rozwijającym się trendem, który pojawił się w 2020 roku i postawił przed producentami nowe wyzwania, stał się lawinowy wzrost popytu na źródła światła i oprawy oświetleniowe UV-C. Pandemia COVID-19 wywołała bezprecedensowy wzrost zainteresowania zastosowaniem światła ultrafioletowego do dezynfekcji pomieszczeń. Do łask wracają konwencjonalne promienniki UV-C w postaci liniowych, niskoprężnych lamp z parami rtęci. Wytwarzane przez nie promieniowanie o długości fali 254 nm najskuteczniej rozkłada RNA koronawirusa i w ten sposób go unieszkodliwia. Grupa Kapitałowa LUG S.A. w rekordowym tempie opracowała i wdrożyła rodzinę opraw UV-C „PurelightLUG”, na którą składają się zarówno oprawy do dezynfekcji powierzchni, jak również produkty dezynfekujące powietrze i mogące pracować w obecności ludzi, a także rozwiązania hybrydowe. LUG ma na swoim koncie już realizacje oparte o nowy asortyment, w tym: szpital, restaurację, ośrodek pomocy, przedszkole i klinikę stomatologiczną.
[1] Investor Relation Presentation, Annula Report, Expert Interview and Markets and Markets Analysis".
Treści powiązane:
- Przemysł oświetleniowy walczy z pandemią COVID-19 zwiększając produkcję lamp UV-C
- LUG osiągnął stabilne wyniki finansowe i poprawa rentowności w I kw. 2020
- LUG S.A. założył spółkę w Zachodniej Afryce
- W 2019 r. LUG rósł na rynkach zagranicznych, ale wysoka sprzedaż nie przełożyła się na zysk
- Polskie firmy w ranking Financial Times 1000 Europe’s Fastest Growing Companies 2020
- ES-SYSTEM ma nową formę prawną – jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością