Artykuły

Oświetlenie domu Oświetlenie biura Oświetlenie przemysłowe Efektywność energetyczna

Wydarzenia branżowe | Wydarzenia  (2018-08-30)   LEDVANCE

Żarówka halogenowa znika z rynku

1 września 2018 r. wejdą w życie nowe regulacje europejskie zakazujące obrotu żarówkami halogenowymi na terenie krajów Unii Europejskiej.
 
Dyrektywa obejmuje m.in. popularne klasyczne żarówki halogenowe, których bańki są zazwyczaj wykonane ze szkła, emitują równomierne światło, mają trzonki gwintowe E27 lub E14 i nie wymagają transformatora. Nowe regulacje dotyczą również niektórych bezkierunkowych lamp halogenowych z trzonkami pinowymi G4 i G6.35. Oczywiście konsumenci odczują skutki „zakazu" z pewnym opóźnieniem, ponieważ w sklepach można będzie sprzedawać te produkty do wyczerpania zapasów. Warto jednak już teraz wykorzystać czas i zmodernizować swoje oświetlenie, wprowadzając nowoczesne lampy LED.

 


Wyniki międzynarodowego badania konsumenckiego wyraźnie dowodzą, że jest duże zapotrzebowanie na edukację konsumentów o wprowadzanych regulacjach i ich skutkach. Ponad połowa (54 proc.) respondentów nigdy nie słyszała o zbliżającym się zakazie dotyczącym sprzedaży żarówek halogenowych. Jeśli dodamy do tego liczbę osób, które słyszały o dyrektywie, ale nie wiedziały nic na temat jej skutków, wynik wzrośnie o 13 punktów procentowych, do 67 procent.
 
Nadchodzący czas to zatem idealna okazja do wymiany starych technologii oświetleniowych na bardziej wydajne i energooszczędne. Na rynku dostępnych jest dziś dużo innowacyjnych rozwiązań, jak np. lampy LED, które wyglądem nie odbiegają od klasycznej żarówki i mogą być używane bezpośrednio jako zamienniki starszych odpowiedników. Takie produkty mogą być także dostępne w wersji całkowicie wykonanej ze szkła, z funkcją ściemniania, a także jako modele z przezroczystą bądź matową bańką.
 
Decydując się na zakup oświetlenia LED warto wiedzieć, jakie informacje można znaleźć na opakowaniach produktów. Podstawowa wiedza na ten temat da nam pełną informację o właściwościach danej lampy:
  • Oznaczenie LED – to nic innego, jak wskazanie technologii, w jakiej wykonany jest produkt
  • Moc – mimo, że w przypadku lamp LED ważniejszy od mocy jest nominalny strumień świetlny (podawany w lumenach), producenci ułatwiają klientom zakup umieszczając na opakowaniach informację, jakiej tradycyjnej żarówki dana lampa jest zamiennikiem
  • Kształt – np. klasycznej szklanej bańki lub reflektora punktowego
  • Trzonek – np. gwintowy E27/E14 lub pinowy (np. G4 lub G6.35)
  • Rozsył światła – równomierny (dla klasycznego kształtu żarówki) lub kierunkowy (dla lamp punktowych)
  • Trwałość – podana w godzinach i latach, która jest znacznie dłuższa niż w przypadku tradycyjnych, halogenowych „poprzedników”
  • Barwa światła – od ciepłobiałej (2700-3000 K), do zimnobiałej (5000-6500 K).
 
 
O badaniu
Międzynarodowe badanie konsumenckie zostało przeprowadzone na zlecenie firmy LEDVANCE przez międzynarodowy instytut badawczy Institute Research Now pod koniec 2017 r. Badanie zostało przeprowadzone w dziewięciu krajach na całym świecie – Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Szwecji, USA, Kanadzie, Brazylii i Chinach. Ankieta internetowa została oparta na reprezentatywnym przekroju „populacji internetowej” w grupach wiekowych w przedziale od 18 do 60 lat, z różnym poziomem wykształcenia i dochodów oraz z różnych regionów
 
Źródło: Ledvance
 

Komentarze: