Oświetlenie profesjonalne | wnętrza handlowe  (2015-11-10)   M. Kołakowski (LIGHTING.PL)

Oświetlenie w handlu cz. 5 – Oświetlenie sklepów i butików odzieżowych

Przyciągnij, zatrzymaj na dłużej, zachęć do powrotu to trzy zasady tworzące podstawę działań, które każdy sklepu, szczególnie odzieżowy, musi realizować jeśli nie chce świecić pustkami.


Dlatego sklepy i butiki odzieżowe, zwłaszcza te oferujące ubioru czołowych marek, dążą do stworzenia oryginalnego wizerunku swojej marki, wyróżnienia się, zaciekawienia klienta, a nawet wprowadzenia go w stan pewnej inspirującej ekscytacji i ciekawości sprawiającej, że nie będzie on w stanie powstrzymać się przed wejście i sprawdzeniem co czeka na niego w środku. Drugim koniecznym etapem tej gry jest stworzenie w sklepie tak dobrej atmosfery – jednocześnie relaksującej i na tyle intrygującej, aby zatrzymać klienta na dłużej i zachęcić do eksploracji półek i regałów, zabawy w przymierzanie, która skończy się zakupem. Im lepiej klienci zapamiętają atmosferę towarzyszącą dokonanym zakupom, tym większa jest szansa, że powrócą na kolejną zakupową eskapadę, a może też przyciągną ze sobą znajomych.
W realizacji wszystkich trzech powyższych zasad jedną z kluczowych ról powinno pełnić właściwie dobrane i zaprojektowane światło. Warto przy tym zauważyć, że podczas gdy w przypadku sklepów spożywczych dobre oświetlenie można uznać za rzetelne rzemiosło, tak oświetlenie butików odzieżowych ociera się już często o granice sztuki wizualnej.

 
Oświetlenie sklepu odzieżowego może nadać każdej jego strefie jej własny charakter, a jednocześnie zapewnić spójność z otoczeniem i podkreślić tożsamość marki.

 
Witryna kusi i przyciąga
Światło w witrynie sklepu to pierwsza szansa przyciągnięcia uwagi przechodnia – potencjalnego klienta sklepu. Dzięki odpowiedniemu oświetleniu okno wystawowe może wyróżnić sklep spośród innych, zainteresować i zachęcić do wejścia. Punktowe oświetlenie o większym natężeniu skierowane na manekiny stworzy pewną przestrzenność sceny i nada jej dramatyzmu. Podkreśli także rodzaj, barwy i faktury tkanin. Konieczne jest także rozświetlenie tła wystawy, aby uniknąć tworzenia efektu lustrzanych odbić w szkle szyby wystawowej. Wprowadzenie delikatnych , nie dominujących efektów dynamicznych może również być czynnikiem ściągającym uwagę.

 


Wejście
Obszar wejścia to pierwsza część wewnętrznej przestrzeni sklepu, do której wkracza klient. W tej strefie światło nie powinno służyć wyłącznie do ekspozycji nowych produktów lub ofert promocyjnych, ale przede wszystkim do pierwszej orientacji w układzie przestrzennym wnętrza, lokalizacji interesujących obszarów i nabrania swobody potrzebnej do poznawania oferty.

 
Oświetlenie całej powierzchni sprzedaży
Światło jest w stanie oddziaływać na ogólny odbiór pomieszczenia sklepu jako całości. Równomierne oświetlenie ogólne i silniejsze oświetlenie ścian sprawi, że sklep wyda się bardziej obszerny niż jest w rzeczywistości. Ciemniejsze oświetlenie z kontrastami pomiędzy poszczególnymi przestrzeniami wywoła uczucie intymności wnętrza.

 
Półki, regały i wieszaki ekspozycyjne
To tu leży lub wisi sprzedawana odzież, która powinna być atrakcyjnie wyeksponowana światłem. Oświetlenie powinno być przy tym na tyle silne, aby podkreślić jakość i atrakcyjność oferty przez uwidocznienie kroju, faktury i barwy tkanin. Oprócz oświetlenia ogólnego należy zastosować reflektorowe oprawy kierunkowe montowane w sufitach lub na podwieszonych szynach zasilających, albo oprawy punktowe zamontowane bezpośrednio pod półkami. Najlepszy efekt uzyskać można dzięki zastosowaniu światła białego o różnych temperaturach barwowych, czyli odcieniach dostosowanych do barwy oświetlanej odzieży. Produkty o barwach brązów i czerwieni, np. skóry, będą wyglądały lepiej w oświetleniu białym o odcieniu ciepłym. Dla oświetlenia odzieży szarej i niebieskiej lepsze będzie chłodne światło białe.

 


Przymierzalnie
To miejsce, w którym klient sam na sam podejmuje kluczową decyzję – czy wyglądam w tym dobrze, a więc kupić czy nie? W przymierzalni trzeba mu zatem zapewnić takie światło, aby wyglądał jak najlepiej – bezcieniowe, białe, o bardzo dobrym oddawaniu barw i odcieniu subtelnie dobranym do aktualnej pory roku. To z pewnością pomoże przekonać go do dokonania zakupu.

 


Lada sklepowa i kasa
Lada z kasą to końcowa strefa zakupów w sklepie odzieżowym. Jeśli klient dotarła aż tutaj oznacza to, że za chwilę zakupy mogą zakończyć się szczęśliwie dla obu stron, kupującego i sprzedawcy. Jednak dłuższe oczekiwanie w kolejce przed kasą może spowodować irytację klienta i zagraża sfinalizowaniu transakcji. Dlatego warto odwrócić jego uwagę od nużącego oczekiwania skupiając ją, dzięki oświetleniu punktowemu, na najbliższych regałach z odzieżowymi dodatkami. Z kolei oświetlenie samej lady kasowej powinno nie tylko wyznaczać ten obszar i ułatwiać klientom jego odnalezienie. Należy pamiętać, że dla sklepowego personelu jest to oświetlenie robocze i powinno zapewniać kasjerom właściwe warunki pracy wzrokowej, tak aby nie powodować pomyłek i błędów.

 
Autor: Marek Kołakowski (LIGHTING.PL)

Treści powiązane:



Komentarze:


Katalogi

Katalog firm PL Katalog importerów  Katalog stron WWW

Archiwum informacji

Archiwum newsów

Forum dyskusyjne

Forum dyskusyjne wortalu LIGHTING.PL

Giełda pracy

Giełda pracy

Targi, konferencje

Targi, konferencje

Najciekawsze artykuły - oświetlenie profesjonalne

Oświetlenie placówek służby zdrowia

Oświetlenie placówek służby zdrowia

Na całym świecie liczba osób wymagających opieki zdrowotnej stale rożnie. W większości krajów europejskich zachodzą zmiany demograficzne polegające na starzeniu się społeczeństw. W najbliższych latach liczba pacjentów placówek służby zdrowia i ludzi w podeszłym wieku wymagających zorganizowanej opieki będzie rosła coraz bardziej. W ślad za tym będą też rosły potrzeby i wymagania stawiane placówkom opieki medycznej.

Inteligentne systemy oświetlanie ulic

Inteligentne systemy oświetlanie ulic

Ostatnie lata przynoszą dynamiczny rozwój techniki LED w zakresie systemów oświetlenia ulicznego. Instalacje oświetlenia ulicznego LED mogą być łatwo sterowane. Takie sterowanie może obejmować całe grupy lub nawet poszczególne indywidualne oprawy, które można załączać lub wyłączać o zadanej porze, przyciemniać w dowolnym stopniu w zadanych porach i kontrolować stan poszczególnych urządzeń.

Inteligentne miasta są coraz bliżej

Inteligentne miasta są coraz bliżej

Philips Lighting stworzył za pomocą wirtualnej rzeczywistości zapowiedź tego, jak w 2030 roku mogłoby wyglądać miejskie życie. Podczas światowego kongresu Smart Cities Expo w Barcelonie, Philips Lighting Research podzielił się swoją wizją na temat tego, jak w ciągu nadchodzącego dziesięciolecia systemy kompleksowego zarządzania światłem odegrają kluczową rolę w tworzeniu inteligentnych miast.

Human Centric Lighting - oświetlenie zgodne z potrzebami człowieka

Human Centric Lighting - oświetlenie zgo...

Technologie sztucznego oświetlania wnętrz wciąż się rozwijają. Z jednej strony wzrasta wydajność energetyczna oświetlenia, a sposoby stosowania i kontrolowania światła na powierzchniach pracy wzrokowej są ulepszane. Z drugiej, dzięki wielu badaniom naukowym, za pomocą światła sztucznego aktywnie wpływamy na emocje, samopoczucie i produktywność pracy osób przebywających w oświetlanych wnętrzach.

Światło znakiem hotelowej marki

Światło znakiem hotelowej marki

Ludzie podróżujący po świecie w celach turystycznych lub biznesowych zatrzymują się w hotelach, od których oczekują atmosfery przytulnego domu lub luksusowego miejsca pracy. Hotele stosują różnorodne środki, aby przyciągnąć gości do siebie. Niepowtarzalną szansę wykreowania atmosfery potwierdzającej oferowany luksus może stać się światło. Oświetlenie może stanowić rozpoznawalny znak hotelowej marki.

Oświetlenie a BHP w biurach, przemyśle i handlu

Oświetlenie a BHP w biurach, przemyśle i...

Oświetlenie jest jednym z kluczowych czynników mających wpływ na bezpieczeństwo pracy. Choć dokładne wymogi względem jego parametrów są uzależnione od specyfiki zadań wykonywanych w zakładzie, istnieją również zalecenia ogólne, wspólne dla wielu rodzajów stanowisk pracy.

OŚWIETLANIE OBIEKTÓW