Grupa ROSA, która od ponad 28 lat dostarcza na rynek polski i międzynarodowy oświetlenie zewnętrzne, zaprojektowała stację do ładowania samochodów elektrycznych umieszczoną w słupie oświetleniowym o nazwie SAL EV. W Polsce od kilku lat trwa modernizacja oświetlenia ulicznego i wymiana na oprawy LED, dzięki czemu powstaje możliwość wykorzystania mocy z tradycyjnego przyłącza do zasilania innych urządzeń. Możliwość tę wykorzystali konstruktorzy ze śląskiej firmy i w aluminiowej kolumnie oświetleniowej umieścili innowacyjną stację ładowania samochodów elektrycznych w wariantach o mocy od 7 do 22 kW. Ładowarki o takiej mocy są najbardziej popularne na rynku i polecane przez producentów samochodów elektrycznych, gdyż wydłużają żywotność akumulatora.
SAL EV to kolumna oświetleniowa, która z zewnątrz nie różni się od tradycyjnych słupów – to aluminiowa kolumna o wysokości 6-10 m, poddana procesowi anodowania, dzięki czemu jej powierzchnia nie poddaje się korozji, dostępna w 10 kolorach, zakończona odpowiednią do danego projektu oprawą LED. Jej wnętrze natomiast kryje wiele nowoczesnych funkcji. W smukłej obudowie SAL EV firma zabudowała wszystkie komponenty wymagane względem publicznych stacji ładowania, wliczając w to licznik energii elektrycznej zgodny z dyrektywą MID, zabezpieczenia elektryczne, czytnik RFID ułatwiający proces autoryzacji, czy wielokolorową sygnalizację statusu ładowarki. Stacja obsługuję protokół OCPP, umożliwiając w ten sposób integrację z system zarządzania oraz rozliczeń. Zastosowane rozwiązania pozwalają użytkownikom w sposób bezpieczny i intuicyjny przeprowadzić proces ładowania pojazdów, również z wykorzystaniem smartfonów.
Słup oświetleniowy z ładowarką produkowany w Grupie ROSA, poza łatwą dostępnością dla właścicieli pojazdów elektrycznych, ma bardzo istotną zaletę: jest tańszą i szybszą inwestycją, niż tradycyjne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Brak jest także dodatkowych kosztów związanych z uruchomieniem stacji ładowania, jak na przykład kosztu nowego przyłącza, ponieważ stacja ładowania zamontowana w słupie oświetleniowym korzysta z już istniejącego przyłącza. Konstruktorzy z firmy ROSA proponują rozwiązania dostosowane do zastanej sieci oświetlenia, by w sposób jak najbardziej korzystny umieścić w jej ramach stacje ładowania. Nie jest konieczne także zgłoszenie robót budowlanych, czy wykonanie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, ponieważ montaż ładowarki polega na wymianie starego słupa oświetleniowego na nowy z rozszerzoną funkcją. Ważne jest także to, że w przestrzeni miejskiej nie pojawia się nowy element, który mógłby niekorzystnie wpłynąć na estetykę otoczenia.
Alternatywą dla wysokich słupów oświetleniowych jest kolumna KARIN LED EV, która jest chętnie stosowana na osiedlach domków jednorodzinnych, przy hotelach i restauracjach, czy parkingach miejskich. Wysoka na 1,3 m kolumna oświetleniowa może zawierać ładowarkę o mocy od 3,7 kW do 22 kW, a jej funkcjonalności gwarantują użytkownikom intuicyjny proces ładowania pojazdów, także z wykorzystaniem aplikacji w smartfonie.
– Spośród słupów oświetleniowych w polskich miastach i gminach można wyselekcjonować te, które spełniają określone warunki techniczne i stworzyć bazę łatwo dostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych na osiedlach mieszkaniowych, na parkingach miejskich oraz tych zlokalizowanych na trasach między miastami – mówi Stanisław Rosa, właściciel Grupy ROSA – Jestem przekonany, że parametry techniczne i użyteczność naszych aluminiowych słupów SAL EV oraz KARIN LED EV, a także ich jakość wykonania i wzornictwo zachęcą inwestorów do zastosowania ich w swoich projektach, zwłaszcza, że gwarantują inwestorom spore oszczędności inwestycyjne. |
Stacje ładowania samochodów elektrycznych zamontowane w ulicznych słupach oświetleniowych są doskonałym rozwiązaniem dla miast i gmin, które modernizują swoje oświetlenie zewnętrzne. Razem z wymianą oświetlenia na energooszczędne, mogą równocześnie dostarczyć mieszkańcom punkty ładowania samochodów elektrycznych, które, zgodnie z polityka Unii Europejskiej, już wkrótce mają stać się podstawowym środkiem transportu.
SAL EV to rozwiązanie, które z pewnością zainteresuje także deweloperów i właścicieli nieruchomości. W marcu br. wchodzi w życie dyrektywa nakładająca obowiązek zabezpieczenia przez deweloperów oraz właścicieli budynków mieszkalnych i niemieszkalnych infrastruktury do ładowania pojazdów w nowopowstających i modernizowanych budynkach. W przypadku obiektów mieszkalnych wymóg dotyczy zabezpieczenia infrastruktury dla wszystkich miejsc parkingowych, a w przypadku budynków użyteczności publicznej i biur będzie to wymóg wyposażenia 20% miejsc parkingowych w ładowarki. Montaż ładowarek w słupach oświetleniowych to zarówno oszczędność inwestycyjna, jak również optymalne wykorzystanie przestrzeni na parkingu.
Źródło: ROSA
Treści powiązane:
- Rosa zainwestuje 62 mln zł w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej
- Rosa ma już 25 lat
- Stanisław Rosa i Jacek Różański wśród „Osobowości roku 2016”
- LUG Light Factory rozważa zwiększenie zaangażowania w Maroku
- NFOŚiGW wesprze modernizację oświetlenia ulicznego w w pięciu województwach
- VegaPOL-Budyta rozszerza uprawę pomidora malinowego z zastosowaniem doświetlania LED