Oświetlenie profesjonalne | wnętrza handlowe  (2015-11-10)   M. Kołakowski (LIGHTING.PL)

Oświetlenie w handlu cz. 2 – Oświetlenie obiektów handlowych

Zakupy robimy prawie codziennie. Sklepy konkurują pomiędzy sobą, wabią niskimi cenami i promocjami. Jednak równie ważnym czynnikiem przyciągającym klientów, z którego często nie zdajemy sobie sprawy,  jest przyjemna atmosfera panująca w sklepie. Po prostu wielu z nas podświadomie woli robić zakupy tam gdzie czujemy się dobrze. Jednym z najważniejszych czynników kształtujących to uczucie wygody i przyjemności jest sklepowe oświetlenie.
 

Dobrze zaprojektowane i zrealizowane oświetlenie sklepu sprawia, że klienci czują się komfortowo, są w dobrym nastroju, pobudzeni do działania. Wywołane w ten sposób poczucie optymizmu pobudza i ułatwia podejmowanie decyzji zakupowych. Może sprawić, że oprócz zakupów niezbędnych klient kupi także dodatkowe towary już tylko dla czystej przyjemności lub wybierze produkt bardziej luksusowy niż zwykle. Równocześnie oświetlenie może stać się źródłem oszczędności w kosztach utrzymania obiektów handlowych. Najnowocześniejsza technika oświetlenia LED może przynieść pokaźne oszczędności energii elektrycznej, która jest jednym ze znacznych składników kosztowych. Przy tym zmniejszenie zużycia energii elektrycznej obniża zapotrzebowanie na jej produkcję. W konsekwencji wiedzie to do zmniejszenia zużycia paliw w elektrowniach i do niższej emisji gazów cieplarnianych związanej z produkcją prądu, chroniąc nasze środowisko. Informacja o proekologicznym obliczu sklepu może być jednym z atutów budowania marki.

 
Światło na zewnątrz obiektów handlowych przyciąga klientów
Zewnętrzne oświetlenie sklepu lub centrum handlowego to pierwsza szansa wywarcia korzystnego wrażenia na kliencie. W przypadku wielkiego centrum handlowego lub supermarketu będzie to oświetlenie parkingu, bezpośredniego otoczenia budynku oraz iluminacja jego fasady. W przypadku mniejszego sklepu może ograniczyć się tylko do oświetlenia strefy wejścia. W każdym z tych przypadków światło ma za zadanie wyróżnić obiekt na tle konkurencji, przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i zachęcić do wejścia, wypromować markę, a na parkingu zapewnić atmosferę bezpieczeństwa.

 
 


Na zewnątrz budynku najlepsze efekty oświetleniowe można osiągnąć stosując światło białe. Żółte światło wysokoprężnych lamp sodowych nie jest obecnie zalecane ponieważ fałszuje rozpoznawanie barw i zniekształca wizualny odbiór otoczenia. Równie energooszczędne, a znacznie lepsze oświetlenie białe, można uzyskać dzięki zastosowaniu zewnętrznych opraw oświetleniowych LED. Światło białe jest postrzegane jako jaśniejsze. Dzięki lepszemu oddawaniu barw pozwala łatwiej rozróżniać kolory, szczegóły otoczenia, kształty przedmiotów i sylwetki ludzi. Systemy sterowania oświetleniem parkingowym LED mogą współpracować z czujnikami obecności i w ten sposób ściemniać lub rozjaśniać światło w zależności od ruchu samochodów i ludzi na parkingu.

Nowoczesne systemy dynamicznego barwnego oświetlania fasad obiektów handlowych są doskonałym sposobem tworzenia ich atrakcyjnego wizerunku, umacniania marki, przyciągania potencjalnych klientów. Zastosowanie techniki oświetlenia LED w połączeniu z systemami sterowania pozwala na łatwe zmiany wyglądu oświetlanych fasad, a nawet na przekazywanie klientom pewnych treści informacyjnych.
Światło w strefach wejść do indywidualnych sklepów spełnia podobną rolę. Przyciąga uwagę, wprowadza klientów do wnętrza, eksponuje oferty promocyjne i szczególnie polecane marki produktów.

 

 
Oświetlenie ogólne wnętrz handlowych tworzy atmosferę zachęcającą do odwiedzenia sklepu
Oświetlenie ogólne jest źródłem ożywczej atmosfery wnętrz. Sprawia że klienci w podświadomy sposób czują się w nich dobrze, przebywają w nich dłużej, chętnie eksplorują możliwości zakupów, a także częściej powracają. Jednak jasne i równomierne oświetlenie ogólne jest bodaj największą pozycją w kosztach energii elektrycznej przeznaczanej na światło. Oświetlenie LED w postaci linii świetlnych, pojedynczych opraw zwieszanych lub stropowych, opraw typu downlight i tzw. paneli światła dziennego symulujących efekt światła naturalnego w pomieszczeniach bez świetlików dachowych, pomogą bardzo znacząco obniżyć te wydatki, zwłaszcza przy współpracy z systemem automatycznego sterowania.

 

 
Oświetlenie akcentujące w sklepie sprawia, że nie można oprzeć się zakupom
Umiejętnie wykorzystane oświetlenie akcentujące podkreśla atrakcyjność i jakość towarów, przyciąga uwagę klientów i sprawia, że nie mogą oprzeć się chęci ich kupna. Jest wykorzystywane do tworzenia punktów szczególnej uwagi na trasach jakie przemierzają klienci. Tu także wykorzystanie projektorów szynowych, downlightów o regulowanym kierunku świecenia i opraw zwieszanych w technologii LED przynosi znaczne oszczędności energii i umożliwia ich współpracę z systemem sterowania.

 


Współczesne możliwości techniki oświetlenia LED
Obecnie technika oświetlenia LED osiągnęła już pełen stopień rozwoju technicznego. Do dyspozycji mamy bogatą gamę opraw oświetlenia ogólnego LED – linie świetlne, oprawy typu downlight, indywidualne oprawy montowane w sufitach podwieszanych, na stropach lub zwieszane, a nawet panele świetlne symulujące światło dzienne.  Do oświetlenia akcentującego dostępne są oprawy projektorowe zasilane z szynoprzewodów, oprawy downlight o stałym lub regulowanym kierunku świecenia oraz oprawy zwieszane.

Warto zwrócić szczególną uwagę na oprawy oświetlenia akcentującego LED przeznaczone specjalnie do oświetlania różnych rodzajów świeżych produktów spożywczych. W ofercie rynkowej liderów rynku oświetleniowego znaleźć można różnego rodzaju urządzenia oświetleniowe LED, które wyjątkowo skutecznie zachęcają do zakupu takich towarów, np. owoce i warzywa, pieczywo, mięso i wędliny, drób, ryby i owoce morza, a także mrożonki. Oświetlenie akcentowe przyciąga klientów do stoisk z tymi artykułami, a światło o parametrach barwowych dostosowanych do poszczególnych produktów podkreśla ich naturalny kolor i świeżość, zwiększając sprzedaż. W pewnych przypadkach światło może nawet opóźnić proces starzenia żywności, a więc wydłużyć jej trwałość.

W każdym przypadku oświetlania świeżej żywności jest to oczywiście światło białe, ale nie zawsze takie samo. Należy wiedzieć, że światło białe może mieć różne odcienie – ciepły, neutralny lub dzienny. Są one określane wartością parametru nazywanego temperaturą barwową światła. Ważna jest także wierność oddawania naturalnych barw oświetlanych produktów, określana przez wskaźnik oddawania barw użytego światła. Opcje kolorystyczne oświetlenia LED oferowane przez liderów rynku oświetleniowego stwarzają możliwość precyzyjnego doboru światła właściwego do ekspozycji różnych produktów świeżych. Światło białe-chłodne nadaje świeży wygląd rybom.  Inne odcienie światła białego mogą idealnie podkreśli świeże kolory owoców i warzyw, serów, pieczywa i win. Oświetlenie o specjalnej barwie białej-ciepłej sprawi, że świeże mięso będzie wyglądało bardziej naturalnie.

Specjalne oświetlenie może też oddać nieocenione usługi w działach z mięsem i wędlinami. Mimo przechowywania w ladach chłodniczych, we właściwych warunkach termicznych, w pełni świeże produkty mięsne z czasem tracą atrakcyjny wygląd na skutek przebarwień powstających w wyniku działania światła o niewłaściwych parametrach. Specjalne oświetlenie LED może skutecznie wyeliminować ten problem dzięki zoptymalizowanemu widmu światła. Spowalnia proces przebarwień, a nie zmniejsza jedynie ich widoczność. Dzięki takiej technologii oświetlenia świeży wygląd mięsa i wędlin może być zachowany przez dłuższy czas przy równoczesnym obniżeniu intensywności światła.
Ciekawe, że oświetlenie LED może pracować z powodzeniem nawet w bardzo obniżonych temperaturach otoczenia. Równocześnie oprawy oświetleniowe LED  zużywające mało energii , wydzielają też niewiele ciepła. Pracując w zamrażarkach i chłodziarkach nie ogrzewają ich. Dzięki temu sprzęt chłodnicy zużywa mniej energii na chłodzenie produktów.

 
Światło może prowadzić i podpowiadać
Niezwykłą innowacją są najnowsze inteligentne sklepowe systemy oświetlenia LED, który ułatwiają kupującym dokonanie potrzebnych zakupów, a sprzedawcom daje możliwość zwiększenia sprzedaży i podwyższenia lojalności klientów dzięki dostarczaniu im profilowanych informacji i rabatów dostosowanych do indywidualnych potrzeb. W systemie takim oprawy oświetleniowe LED zostały zintegrowane z czujnikami obecności i oprogramowaniem komputerowym, które za pośrednictwem aplikacji zainstalowanej na smartfonie klienta przekazuje mu informacje i oferty specjalne właściwe dla obszaru sklepu, w którym się znajduje. System może także pełnić funkcję osobistego doradcy i sklepowego przewodnika dla klientów poszukujących produktów kuchni regionalnych lub składników potrzebnych w konkretnym przepisie zaproponowanym przez aplikację.


Autor: Marek Kołakowski (LIGHTING.PL)

Treści powiązane:



Komentarze:


OŚWIETLANIE OBIEKTÓW