Oświetlenie profesjonalne | wnętrza handlowe  (2015-11-10)   M. Kołakowski (LIGHTING.PL)

Oświetlenie w handlu cz. 5 – Oświetlenie sklepów i butików odzieżowych

Przyciągnij, zatrzymaj na dłużej, zachęć do powrotu to trzy zasady tworzące podstawę działań, które każdy sklepu, szczególnie odzieżowy, musi realizować jeśli nie chce świecić pustkami.


Dlatego sklepy i butiki odzieżowe, zwłaszcza te oferujące ubioru czołowych marek, dążą do stworzenia oryginalnego wizerunku swojej marki, wyróżnienia się, zaciekawienia klienta, a nawet wprowadzenia go w stan pewnej inspirującej ekscytacji i ciekawości sprawiającej, że nie będzie on w stanie powstrzymać się przed wejście i sprawdzeniem co czeka na niego w środku. Drugim koniecznym etapem tej gry jest stworzenie w sklepie tak dobrej atmosfery – jednocześnie relaksującej i na tyle intrygującej, aby zatrzymać klienta na dłużej i zachęcić do eksploracji półek i regałów, zabawy w przymierzanie, która skończy się zakupem. Im lepiej klienci zapamiętają atmosferę towarzyszącą dokonanym zakupom, tym większa jest szansa, że powrócą na kolejną zakupową eskapadę, a może też przyciągną ze sobą znajomych.
W realizacji wszystkich trzech powyższych zasad jedną z kluczowych ról powinno pełnić właściwie dobrane i zaprojektowane światło. Warto przy tym zauważyć, że podczas gdy w przypadku sklepów spożywczych dobre oświetlenie można uznać za rzetelne rzemiosło, tak oświetlenie butików odzieżowych ociera się już często o granice sztuki wizualnej.

 
Oświetlenie sklepu odzieżowego może nadać każdej jego strefie jej własny charakter, a jednocześnie zapewnić spójność z otoczeniem i podkreślić tożsamość marki.

 
Witryna kusi i przyciąga
Światło w witrynie sklepu to pierwsza szansa przyciągnięcia uwagi przechodnia – potencjalnego klienta sklepu. Dzięki odpowiedniemu oświetleniu okno wystawowe może wyróżnić sklep spośród innych, zainteresować i zachęcić do wejścia. Punktowe oświetlenie o większym natężeniu skierowane na manekiny stworzy pewną przestrzenność sceny i nada jej dramatyzmu. Podkreśli także rodzaj, barwy i faktury tkanin. Konieczne jest także rozświetlenie tła wystawy, aby uniknąć tworzenia efektu lustrzanych odbić w szkle szyby wystawowej. Wprowadzenie delikatnych , nie dominujących efektów dynamicznych może również być czynnikiem ściągającym uwagę.

 


Wejście
Obszar wejścia to pierwsza część wewnętrznej przestrzeni sklepu, do której wkracza klient. W tej strefie światło nie powinno służyć wyłącznie do ekspozycji nowych produktów lub ofert promocyjnych, ale przede wszystkim do pierwszej orientacji w układzie przestrzennym wnętrza, lokalizacji interesujących obszarów i nabrania swobody potrzebnej do poznawania oferty.

 
Oświetlenie całej powierzchni sprzedaży
Światło jest w stanie oddziaływać na ogólny odbiór pomieszczenia sklepu jako całości. Równomierne oświetlenie ogólne i silniejsze oświetlenie ścian sprawi, że sklep wyda się bardziej obszerny niż jest w rzeczywistości. Ciemniejsze oświetlenie z kontrastami pomiędzy poszczególnymi przestrzeniami wywoła uczucie intymności wnętrza.

 
Półki, regały i wieszaki ekspozycyjne
To tu leży lub wisi sprzedawana odzież, która powinna być atrakcyjnie wyeksponowana światłem. Oświetlenie powinno być przy tym na tyle silne, aby podkreślić jakość i atrakcyjność oferty przez uwidocznienie kroju, faktury i barwy tkanin. Oprócz oświetlenia ogólnego należy zastosować reflektorowe oprawy kierunkowe montowane w sufitach lub na podwieszonych szynach zasilających, albo oprawy punktowe zamontowane bezpośrednio pod półkami. Najlepszy efekt uzyskać można dzięki zastosowaniu światła białego o różnych temperaturach barwowych, czyli odcieniach dostosowanych do barwy oświetlanej odzieży. Produkty o barwach brązów i czerwieni, np. skóry, będą wyglądały lepiej w oświetleniu białym o odcieniu ciepłym. Dla oświetlenia odzieży szarej i niebieskiej lepsze będzie chłodne światło białe.

 


Przymierzalnie
To miejsce, w którym klient sam na sam podejmuje kluczową decyzję – czy wyglądam w tym dobrze, a więc kupić czy nie? W przymierzalni trzeba mu zatem zapewnić takie światło, aby wyglądał jak najlepiej – bezcieniowe, białe, o bardzo dobrym oddawaniu barw i odcieniu subtelnie dobranym do aktualnej pory roku. To z pewnością pomoże przekonać go do dokonania zakupu.

 


Lada sklepowa i kasa
Lada z kasą to końcowa strefa zakupów w sklepie odzieżowym. Jeśli klient dotarła aż tutaj oznacza to, że za chwilę zakupy mogą zakończyć się szczęśliwie dla obu stron, kupującego i sprzedawcy. Jednak dłuższe oczekiwanie w kolejce przed kasą może spowodować irytację klienta i zagraża sfinalizowaniu transakcji. Dlatego warto odwrócić jego uwagę od nużącego oczekiwania skupiając ją, dzięki oświetleniu punktowemu, na najbliższych regałach z odzieżowymi dodatkami. Z kolei oświetlenie samej lady kasowej powinno nie tylko wyznaczać ten obszar i ułatwiać klientom jego odnalezienie. Należy pamiętać, że dla sklepowego personelu jest to oświetlenie robocze i powinno zapewniać kasjerom właściwe warunki pracy wzrokowej, tak aby nie powodować pomyłek i błędów.

 
Autor: Marek Kołakowski (LIGHTING.PL)

Treści powiązane:



Komentarze:


OŚWIETLANIE OBIEKTÓW