Oświetlenie profesjonalne | wnętrza handlowe  (2015-11-10)   M. Kołakowski (LIGHTING.PL)

Oświetlenie w handlu cz. 6 – Nowe technologie oświetleniowe dla obiektów handlowych

Ostatnie lata w sposób rewolucyjny zmieniają możliwości oświetlenia obiektów handlowych za sprawą techniki diod świecących LED. Systemy oświetlenia LED charakteryzują się bardzo niskim zużyciem energii elektrycznej oraz wyjątkowo wysoką trwałością, która w dużym stopniu eliminuje konieczność ich obsługi i konserwacji.

Diody LED zapewniają białe światło w odcieniu ciepłym, neutralnym lub dzienny, o bardzo wiernym oddawaniem barw oświetlanych przedmiotów. Mogą też emitować barwne światło dekoracyjne, praktycznie w dowolnym kolorze. Oprawy oświetleniowe LED, dzięki odpowiednim soczewkowym układom optycznym, mogą zapewniać ogólne oświetlenie sal sprzedaży lub wąską, skupioną wiązką światła precyzyjnie akcentować poszczególne produkty. Niskie zużycie energii elektrycznej przy oświetleniu LED pozwala chronić środowisko. Ponieważ zmniejsza się zapotrzebowanie na energię, spada też emisja dwutlenku węgla powstającego przy jej produkcji oraz zużycie surowców energetycznych. Maleją także koszty eksploatacji obiektów handlowych. Oświetlenie LED wnosi również całkiem nową jakość związaną z możliwościami cyfrowego sterowania.

 
Inteligentne systemy oświetleniowe LED oszczędzają energię elektryczną
W wielkich supermarketach z oświetleniem tradycyjnym, stanowi ono przeciętnie 25 proc. kosztów zużywanej energii elektrycznej. Zmiana konwencjonalnego oświetlenia na system wykorzystujący technikę LED może zmniejszyć te koszty o 40 proc. To jednak nie koniec możliwych oszczędności. W sklepach wielkopowierzchniowych, w których znajdują się duże okna lub świetliki dachowe, nowoczesny system sterowania współpracujący z czujnikami światła dziennego, może przez cały dzień inteligentnie przyciemniać lub rozjaśniać oświetlenie LED w taki sposób, aby w maksymalnym stopniu wykorzystać zalety doskonałego światła naturalnego oszczędzając przy tym energię na oświetlenie sztuczne. Współpraca z czujnikami obecności w strefach przeznaczonych dla pracowników zapewnia dalszą oszczędność energii. Specjalne oprogramowanie systemu pozwala na precyzyjny dobór odpowiedniego oświetlenia w zależności od dnia i pory roku. Sterowanie umożliwia także czasową regulację natężenia światła, np. zwiększenie poziomu oświetlenia w godzinach największego ruchu i zmniejszenie poza godzinami szczytu lub w porach uzupełniania towaru. Dzięki inteligentnemu systemowi automatycznie ściemniającemu oświetlenie LED w miarę dostępności światła dziennego, zarządcy supermarketów mogą osiągnąć dodatkowo niebagatelne oszczędności energii w wysokości 35 proc., zwiększając równocześnie komfort klientów.

 

 
Ogólne oświetlenie LED tworzy atmosferę zachęcająca do odwiedzenia sklepu
Oświetlenie ogólne w centrach handlowych i supermarketach jest źródłem ożywczej atmosfery wnętrz. Sprawia, że klienci w podświadomy sposób czują się dobrze, przebywają w nich dłużej, chętnie eksplorują możliwości zakupów, a także częściej powracają. Jednak jasne i równomierne oświetlenie ogólne jest bodaj największą pozycją w kosztach energii elektrycznej przeznaczanej na światło. Oświetlenie LED w postaci linii świetlnych, pojedynczych opraw zwieszanych lub stropowych, opraw typu downlight i tzw. paneli światła dziennego symulujących efekt światła naturalnego w pomieszczeniach bez świetlików dachowych, pomaga znacznie obniżyć te wydatki, zwłaszcza przy współpracy z inteligentnym systemem sterowania.

 
Oświetlenie akcentujące LED sprawia, że nie można oprzeć się zakupom
Umiejętnie wykorzystane oświetlenie akcentujące przyciąga uwagę klientów, podkreśla atrakcyjność i jakość towarów oraz sprawia, że nie mogą oprzeć się chęci ich kupna. Jest wykorzystywane do tworzenia punktów szczególnej uwagi na trasach jakie przemierzają klienci. Wykorzystanie różnych opraw oświetleniowych LED – projektorów szynowych, downlightów o regulowanym kierunku świecenia i opraw zwieszanych, przynosi znaczne oszczędności energii i umożliwia ich współpracę z systemem sterowania. Specjalną kategorią oświetlenia akcentującego w supermarketach spożywczych jest oświetlenie świeżej żywności. Odpowiednio dobrane oświetlenie świeżych produktów zachęca klientów do kupowania i zwiększa sprzedaż. Oprócz niewątpliwej zalety jaką jest zmniejszenie zużycia energii, oświetlenie akcentujące LED przynosi także inne korzyści w postaci wydzielania niewielkich ilości ciepła i braku emisji promieniowania UV, które mogą negatywnie oddziaływać na oświetlane produkty.

 
Światło prowadzi i podpowiada
Niezwykłą innowacją są inteligentne sklepowe systemy oświetlenia LED, które ułatwiają klientom dokonanie potrzebnych zakupów, a sprzedawcom daje możliwość zwiększenia sprzedaży i podwyższenia lojalności kupujących dzięki dostarczaniu im profilowanych informacji i rabatów dostosowanych do indywidualnych potrzeb. W takim systemie oprawy oświetleniowe LED zintegrowano z czujnikami obecności i oprogramowaniem komputerowym, które za pośrednictwem aplikacji zainstalowanej na smartfonie klienta przekazuje mu informacje i oferty specjalne właściwe dla obszaru sklepu, w którym się znajduje. System może także pełnić funkcję osobistego doradcy i sklepowego przewodnika dla klientów poszukujących produktów kuchni regionalnych lub składników potrzebnych w konkretnym przepisie zaproponowanym przez aplikację.

 

                                                                                                                                                                                                                              Fot. Philips

 
Białe światło LED ożywia eksponowane towary
Jasne białe oświetlenie LED o wysokiej wierności oddawania barw może być doskonałym sposobem ogólnego rozświetlenia przestrzeni sklepu, a także indywidualnego wyeksponowania poszczególnych towarów. Najnowsze rozwiązania techniczne oświetlenia LED wykorzystują wiedzę o mechanizmach postrzegania obiektów i otoczenia, w których niezwykle istotne znaczenie ma podświadoma reakcja emocjonalna na kolor będąca efektem oddziaływania konkretnego widma światła. Najbardziej zaawansowane moduły LED, dzięki specjalnemu spektrum promieniowania, doskonale podkreślają niezmąconą biel obiektów. Jednocześnie wyraźny kontrast poprawiający postrzeganie barw zimnych i ciepłych perfekcyjnie podkreśla głębię pozostałych barw. W takim oświetleniu czysta biel powierzchni pozbawiona jest kremowego odcienia pojawiającego się we wnętrzach oświetlonych światłem ciepło-białym, a pozostałe kolory są intensywne i nasycone.
 
 
Żywe białe światło doskonale oddające barwy                                                                                                                                                                Fot. Philips


Światło LED o widmie dedykowanym dla specjalnych produktów spożywczych
Jedną ze specyficznych cech światła białego jest tzw. temperatura barwowa. Określa ona właściwość światła białego, którą potocznie nazywany odcieniem bieli – ciepłym, neutralnym lub dziennym. Światło białe o różnych temperaturach barwowych może być wykorzystywane do umiejętnego podkreślania koloru i atrakcyjnego wyglądu pewnych towarów, zwłaszcza świeżych produktów spożywczych. Czołowi producenci oferują białe oświetlenie LED w specjalnych opcjach kolorystycznych umożliwiających optymalny dobór światła do ekspozycji takich towarów. Światło LED dobrane odpowiednio w zależności od rodzaju towaru podkreśli jego naturalne barwy. Nada wspaniały wygląd świeżym rybom, wędlinom i mięsu. Idealnie podkreśli żywe barwy owoców, warzyw, serów i rumianej skórki pieczywa. Zachęci także do zakupu butelki wina.

 
Nowoczesne oświetlenie LED przedłuża atrakcyjny wygląd świeżych produktów spożywczych
Artykuły narażone na utratę świeżości w sklepach spożywczych, np. mięso i wędliny, muszą być otoczone szczególną dbałością o właściwe warunki przechowywania i ekspozycji. Mimo przechowywania we właściwych warunkach termicznych zapewnianych przez lady chłodnicze, nawet w pełni świeże produkty tracą z czasem swój atrakcyjny wygląd na skutek przebarwień powstających w wyniku działania światła o niewłaściwych parametrach. Specjalne oświetlenie LED oferowane przez liderów branży oświetleniowej skutecznie eliminuje ten problem. Dzięki zoptymalizowanemu spektrum światła spowalnia ono proces przebarwień, a nie zmniejsza jedynie ich widoczność. Świeży wygląd mięsa i wędlin może być zachowany przez dłuższy czas przy równoczesnym obniżeniu intensywności światła.

 
Oświetlenie LED w zamrażarkach i chłodziarkach
Użyteczną cechą oświetlenia LED jest możliwość pracy w nawet bardzo obniżonych temperaturach otoczenia. Oprawy oświetleniowe LED są energooszczędne – zużywają mało energii. Wydzielają też niewiele ciepła, dzięki czemu pracując w zamrażarkach i chłodziarkach nie ogrzewają ich. Dzięki temu sprzęt chłodnicy zużywa mniej energii na chłodzenie produktów. Jeśli weźmie się pod uwagę, że zamrażarki i chłodziarki pochłaniają około 40 proc. całej energii zużywanej w supermarketach spożywczych, to warto wiedzieć, że zastosowanie oświetlenia LED redukuje zużycie energii  na chłodzenie produktów aż o 75 proc.

 
Oświetlenie LED w magazynach i na parkingach
Inteligentne rozwiązania oświetlenia LED umożliwiają również programowanie i sterowanie oświetleniem w magazynach supermarketów. Systemy takie zapewniają zmniejszenie zużycia energii elektrycznej do 50 proc. Oświetlenia LED w strefie parkingów podziemnych pozwala na zaprogramowanie obszarów z pełnym oświetleniem stałym oraz takich, w których system utrzymuje oświetlenie ograniczone i zwiększa je do pełnej mocy w przypadku pojawienia się samochodu lub pieszego.

 
Nowoczesne, dynamiczne oświetlenie fasady zachętą i magnesem
Aby ściągnąć rzesze klientów inwestorzy i zarządcy centrów handlowych starają się także o stworzenie indywidualnego charakteru każdego z nich, podkreślenie jego niepowtarzalności i wyróżnienie na tle konkurencji. Znaczna część wizyt w centrach handlowych odbywa się w godzinach popołudniowych, a nawet wieczornych, kiedy zapada już zmrok. Za pomocą nieszablonowego oświetlenia zewnętrznej fasady i otoczenia można wtedy stworzyć całkowicie nową, zaskakującą estetykę obiektu zapamiętywaną na długo. Takie unikatowe oświetlenie pomaga też doskonale w budowaniu marki.

 


Autor: Marek Kołakowski (LIGHTING.PL)

Treści powiązane:



Komentarze:


OŚWIETLANIE OBIEKTÓW