Oświetlenie profesjonalne | wnętrza handlowe  (2019-09-05)  

Światło a sprzedaż – co warto wiedzieć?

Podczas projektowania dowolnego sklepu czy obiektu handlowego należy odpowiedzieć sobie na wiele pytań: w jaki sposób rozmieścić produkty, jak je wyeksponować, gdzie umieścić elementy informacyjne, jaka będzie ścieżka zwiedzania sklepu przez klienta, jak sprawić, żeby klient czuł się dobrze i wyszedł zadowolony. A co z oświetleniem, czy to ważny aspekt? Zastanawialiście się kiedyś jaki wpływ na sprzedaż ma światło?
 
  Oświetlenie uważa się powszechnie za niezbędny, ale raczej prosty element. Ot zwykłe lampy, umieszczone na suficie, rozświetlające jak najbardziej równomiernie określone pomieszczenie. Ewentualnie designerskie oprawy dopasowane do wyglądu sklepu. Tymczasem oświetlenie to o wiele więcej. Przecież to dzięki niemu widzimy wszystko, co jest wokoło. Światło to zarówno parametry fotometryczne – natężenie, oddawanie barw, równomierność czy olśnienie, ale również parametry psychofizyczne – wpływ ono na nasze emocje i samopoczucie. Dzięki temu, światło w rękach specjalisty – projektanta oświetlenia, to doskonałe narzędzie zwiększające sprzedaż


Więcej światła!
 
Badania wskazują, że oświetlenie wewnętrzne w branży retail ma bardzo duże znaczenie: eksponuje produkty, kreuje atmosferę, oprowadza klienta po obiekcie i wpływa na podjęcie decyzji zakupowych. Dowód? W butiku, w którym starannie dobrano oprawy oświetleniowe i ich parametry dla określonej docelowej grupy klientów, sprzedaż była statystycznie większa nawet o 12% względem sklepu, w którym zastosowano równomierne, standardowe, nieskomplikowane oświetlenie.
 
 
Lighting design - dlaczego jest ważny?
 
Dodatkowym elementem wpływającym na decyzje zakupowe jest oświetlenie dekoracyjne, barwne oraz inne elementy emitujące światło: ekrany LED, monitory LCD i OLED, LED neony, nietypowe instalacje światłe. Bardzo ważne jest, aby tego typu urządzenia były również skoordynowane z pozostałą częścią sklepu oraz oświetleniem użytkowym, aby nie burzyły obranej strategii. Doskonałym przykładem są tutaj wielkopowierzchniowe ekrany LED, które mimo wielu swoich zalet i wyświetlanej reklamie wizualnej potrafią zniechęcić klientów swoim migotaniem. Właściwy dobór ekranu skoordynowany z właściwym oświetleniem zapobiega temu efektowi.
 
 
Okiem specjalisty
 
Oświetlenie jest także idealnym narzędziem tworzącym miłą, przyjazną atmosferę we wnętrzu komercyjnym, które przekłada się na konkretne parametry sprzedażowe. Aby jednak spełniało swoją funkcję należy uzgodnić strategię oświetleniową za strategią marketingową i całościowym designem oraz zadbać, aby wyróżniało we właściwy sposób produkty i było zgodne z wizerunkiem marki.
 
Projektowanie nowoczesnego oświetlenia to projektowanie multidyscyplinarne, wyjątkowe połączenie techniki, medycyny, psychologii i wielu innych nauk. Rewolucja w tej dziedzinie spowodowana przez diody LED dała wszystkim nowe możliwości: możliwość łatwej zmiany, barwy, temperatury barwowej, miniaturyzację opraw czy spadek zużycia prądu, a także rozszerzenie oferty, jednak spowodowała również komplikacje związane z migotaniem niewidocznym dla oczu, ale wpływającym na nasze samopoczucie, słabym oddawaniem barw, różnicami w temperaturze barwowej, czy światłem białym, które właściwie światłem białym nie jest. Dlatego właściwe projektowanie systemów oświetleniowych jest obecnie szczególnie ważne. Możliwości są ogromne, a wybór właściwych rozwiązań ma szczególne znaczenie emocjonalne i psychofizyczne dla ludzi przebywających w danym wnętrzu.
 
Źródło: Bright Lights

Komentarze:


OŚWIETLANIE OBIEKTÓW