Głównymi problemami do rozwiązania podczas doboru oświetlenia były:
- zapewnienie bezpieczeństwa poprzez stworzenie odpowiednich warunków oświetleniowych dla osób znajdujących się na peronach. Zgodnie z wymaganiami normy PN-EN 12464-2 „Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 2: Miejsca pracy na zewnątrz” zadbaliśmy o uzyskanie właściwego poziomu natężenia oświetlenia Eśr ≥ 50 lx, równomierności oświetlenia Uo ≥ 0,40; zróżnicowania oświetlenia Ud ≥ 1/5, wskaźnika olśnienia (zarówno dla osób na peronie jak i maszynisty kierującego pojazdem szynowym) GRL ≤ 45, przy jednoczesnym zwróceniu szczególnej uwagi na obszary krawędzi peronów,
- wybór opraw oświetleniowych LED o odpowiednich rozmiarach oraz wzornictwie, w celu odpowiedniego dopasowania pod względem konstrukcyjnym i architektonicznym do wiat peronowych. Z racji konieczności mocowania opraw przy krawędziach wiat istotnym elementem był dobór odpowiedniego rozsyłu światłości opraw oświetleniowych.
- wybór opraw oświetleniowych LED spełniających wymagania techniczne PKP PLK S.A. dla opraw oświetlenia zewnętrznego LED, posiadających dopuszczenie do stosowania na obiektach kolejowych Spółki.
Do oświetlenia dwukrawędziowego peronu nr 2 pod dwustronną wiatą, zastosowano 32 szt. opraw kolejowych LED ze źródłem światła LED 31 W, stopniem szczelności IP 65, temperaturą barwową 4000 K, wskaźnikiem oddawania barw Ra > 80 i strumieniem świetlnym 4540 lm. Zgodnie z wymogami kolejowymi, oprawy wyposażone są w klosze wykonane z odpornego na uderzenia poliwęglanu (IK 09), w tym przypadku w specjalnej odmianie PC Tropal® (opalizowane z wysokim współczynnikiem transmisji światła). Wewnętrzny aluminiowy odbłyśnik MIRO-SILVER®, powlekany warstwą czystego srebra, gwarantuje wysoki współczynnik odbicia 98%. Spełnienie założeń projektowych wymagało zastosowanie opraw z rozsyłem średnim. Oprawy wykonane są w II klasie ochronności i mogą pracować w temperaturze otoczenia od -25°C do +40°C. Dodatkowo oprawy zostały wyposażone w okablowanie przelotowe 4 x 1,5 mm².
Do oświetlenia peronu nr 3 znajdującego się pod wiatą jednostronną, zastosowano 9 sztuk opraw kolejowych LED ze źródłem światła LED 24 W, stopniem szczelności IP 65, temperaturą barwową 4000 K, wskaźnikiem oddawania barw Ra > 80 i strumieniem świetlnym 3480 lm. Te oprawy także zostały wyposażone w odporny na pękanie klosz z PC Tropal®, z wewnętrznym aluminiowym odbłyśnikiem MIRO-SILVER® o średni rozsyle światłości. Oprawy wykonane są w II klasie ochronności i mogą pracować w temperaturze otoczenia od -25°C do +40°C. Dodatkowo oprawy zostały wyposażone w okablowanie przelotowe 4 x 1,5 mm².
Oprawy oświetleniowe na obu peronach kolejowych wyposażone zostały w układy zasilające DALI, dzięki czemu, w każdej chwili mogą zostać włączone do systemu sterowania oświetleniem.
Oprawy produkowane są zgodnie z autorskim systemem projektowania oświetlenia „Światło na punkt”. Dla jednej oprawy oświetleniowej możliwy jest wybór kilku wartości strumienia świetlnego, przy tej samej długości oprawy. Zaletę tej metody projektowej wykorzystano własnie przy projekcie oświetlenia peronów stacji PKP Otwock. Dzięki możliwości wyboru strumienia świetlnego dobrano takie wersje opraw, dzięki którym oświetlenie peronów zrealizowane zostało zgodnie z wymaganiami, przy jednoczesnej redukcji zużycia energii do minimum, co przyczyniło się do osiągnięcia wysokiego wskaźnika efektywności energetycznej na poziomie 1,27 W/m2|100 lx.
Projekt oświetlenia stacji kolejowej Otwock wykonała firma KRULEN Technika Świetlna.
Źródło: KRULEN Technika Świetlna
Treści powiązane:
- Czy profil aluminiowy jest konieczny do montażu taśmy LED?
- Oświetlenie kuchni gastronomicznej w Centrum Europejskim w Natolinie
- Hala produkcyjna ZENTIS Polska oświetlona oprawami LED o stopniu szczelności IP 69K
- Ledowe oświetlenie gablot z biżuterią w butiku marki La Marqueuse
- Stacja kolejowa Bydgoszcz Wschód oświetlona przez KRULEN
- Cree żegna się z produkcją oświetlenia