Oświetlenie profesjonalne | drogi i ulice  (2021-06-24)   ROSA

Na przejściach dla pieszych może być bezpieczniej

Statystyki dotyczące wypadków drogowych pokazują, że przejścia dla pieszych, choć przeznaczone do bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię,  wcale nie należą do miejsc bezpiecznych. W 2020 r. aż 51,2 proc. wszystkich wypadków z udziałem pieszych wydarzyło się na oznaczonych przejściach dla pieszych.

  Oświetlenie jest kluczowym czynnikiem, który wpływa na bezpieczeństwo pieszych. Brak oświetlenia lub oświetlenie nieprawidłowo zaprojektowane powoduje, że po zmroku oraz w dniach o gorszej widoczności piesi są całkowicie niewidoczni dla nadjeżdżających kierowców.
 
Konstruktorzy z firmy ROSA dokładnie przeanalizowali różne sytuacje występujące na drogach i  stworzyli  produkt, który skutecznie wzmacnia bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego. Odpowiednio dobrane elementy systemu zapewniają mocne doświetlenie całego obszaru przejścia wraz z terenem przed pasami i bardzo niskie olśnienie w kierunku kierowcy.

 
System Oświetleniowy Bezpieczne Pasy jest rozwiązaniem bardzo uniwersalnym – bez obecności pieszych działa z obniżoną mocą, a dopiero przyciśnięcie przycisku przez pieszego aktywuje funkcje związane z oświetleniem przejścia dla pieszych. Co ważne, system ten doskonale nadaje się zarówno do montażu na nowych przejściach dla pieszych, jak i do modernizacji oświetlenia na przejściach już istniejących mówi Stanisław Rosa, właściciel Grupy ROSA.
 

Jak działa System Oświetleniowy Bezpieczne Pasy
 
Do oświetlenia dedykowanego przejściom dla pieszych konstruktorzy dodali funkcję sterowania mocą oświetlenia oraz lampę ostrzegawczą. Sygnalizacyjna lampa ostrzegawcza w kolorze żółtym zamontowana na słupie daje znać kierowcom, że przy przejściu znajduje się pieszy. Sygnał jest uruchamiany przez pieszego przyciskiem zlokalizowanym na słupie. Dodatkowo, po zmierzchu, gdy pieszy włącza przycisk, automatycznie następuje także zwiększenie mocy oprawy świetlnej, dzięki czemu pieszy jest lepiej widziany przez kierowców.

Na uwagę zasługuje także rozwiązanie zastosowane w układzie zasilania lamp ostrzegawczych. W ciągu dnia, gdy oświetlenie ulicy jest wyłączone, lampy pobierają energię z akumulatorowego zasobnika energii, który gromadzi ją w nocy, gdy zasilanie oświetlenia jest włączone. Dzięki temu system chroni pieszych przez 24 h. Ważne jest także to, iż dzięki wyposażeniu lamp w moduł radiowy do  komunikacji bezprzewodowej, po włączeniu moc światła zwiększa się po obu stronach jezdni. Radiowa łączność między słupami oświetleniowymi korzystnie wpływa także na koszty i czas montażu systemu, gdyż nie wymaga układania kabli sterujących w ziemi.

Pierwszy System Oświetleniowy Bezpieczne Pasy został zamontowany w Tychach przy ul. Edukacji.
 
1 czerwca br. zaczęły obowiązywać nowe przepisy, zgodnie z którymi piesi przebywający na przejściu
dla pieszych mają pierwszeństwo przed pojazdami (z wyjątkiem tramwaju). Zapis ten wymaga od kierowców zmniejszenia prędkości w pobliżu przejść dla pieszych, ale na pewno nie zmieni nagle sytuacji na drogach. Warto więc rozważyć wprowadzenie rozwiązań, które w realny sposób podniosą poziom bezpieczeństwa pieszych. Dobrym rozwiązaniem wydaje się zapewnienie pieszym mniejszej ilości przejść przez jezdnię (o czym mówi zalecenie GDDKiA w raporcie dotyczącym mankamentów przejść dla pieszych z 2020 r.), ale za to profesjonalnie oznaczonych i oświetlonych, dzięki czemu piesi rzeczywiście będą mogli czuć się bezpiecznie.
 
Źródło: Rosa
 

Treści powiązane:



Komentarze:


OŚWIETLANIE OBIEKTÓW