Oświetlenie obiektów i dzieł sztuki to wyzwanie nie tylko ściśle techniczne. Wymaga również, a może nawet przede wszystkim, pogłębionej wrażliwości estetycznej. Dotyczy to zwłaszcza oświetlania rzeźb o swoistej plastyce twarzy i sylwetki, często ukazanych w ruchu, zastygłych w nagłej emocji lub symbolicznym geście. Przystępując do tak prestiżowego projektu, jak oświetlenie w Królewskiej Galerii Rzeźby, należało w harmonijny i delikatny sposób połączyć najnowsze osiągnięcia techniki oświetleniowej z subtelną materią artystyczną, dbając o każdy najdrobniejszy szczegół.
Zamysł ten powiódł się dzięki najnowszym rozwiązaniom oświetleniowym. Do oświetlenia rzeźb w Starej Pomarańczarni użyto reflektorów firmy Havells-Sylvania rozmieszczonych na systemie szynoprzewodów. Techniczna charakterystyka zastosowanych reflektorowych opraw oświetleniowych to: źródło światła LED, niewielka moc – jedynie 26 W, czyli parokrotnie mniej niż w dotychczasowym oświetleniu, wysoki wskaźnik oddawania barwy CRI 97 dający światło bardzo zbliżone do naturalnego, które doskonale ukazuje poszczególne barwy i odcienie. Zastosowano dwa typy reflektorów. Pierwszy, SPOT odznacza się bardzo wąskim kątem świecenia, drugi zaś, kątem świecenia płynnie regulowanym w zakresie od 10° do 60°. Do oświetlania rzeźb zastosowano specjalne soczewki typu elongation, wydłużające plamę światła. Do sterowania światłem wykorzystano system DALI, który umożliwił załączanie poszczególnych opraw oświetleniowych, zmianę natężenia światła oraz programowanie odpowiednich scen świetlnych. Dzięki temu zaprogramowane zostały trzy podstawowe sceny oświetleniowe: dzienna, nocna oraz eventowa. Zmiana tych scen i sterowanie odbywa się w łatwy sposób z panelu naściennego.
Dzieła zgromadzone w Galerii Rzeźby to kopie wybitnych osiągnięć sztuki europejskiej. Ozdobą kolekcji jest między innymi słynna Grupa Laokoona, Atena, Apollo Belwederski. Na ścianach zobaczymy malowidła Kamsetzera, które odkryto w trakcie remontu budynku.
Dzięki zastosowaniu techniki oświetlenia LED z powodzeniem udało się wyeksponować piękno i dramaturgię kamiennych posągów, twarzy i sylwetek. Równocześnie, dzięki właściwościom światła LED – braku szkodliwego promieniowania ultrafioletowego i podczerwonego – nie zagraża ono trwałości obiektów muzealnych
Źródło: ABCLIGHTING