Utrzymanie silnej pozycji wypracowanej w trakcie szesnastoletniej działalności w Polsce wymaga jednak stałego patrzenia w przyszłość i ciągłego dostosowywania sklepów do potrzeb klientów. Dlatego Tesco przystąpiło niedawno do realizacji programu modernizacji swoich obiektów handlowych. Pojawienie się sklepów typu Tesco Extra jest reakcją firmy na potrzeby klientów, którzy oczekują już nie tylko prostych hal sprzedaży, ale centrów handlowych o wysokim standardzie, estetyce, bogatej ofercie towarzyszącej i rozwiązaniach zachęcających do ich odwiedzania. Niezwykle ważnym czynnikiem, na który położono silny nacisk przy planach modernizacji, było także, chroniące środowisko, ograniczenie zużycia energii elektrycznej przez zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań technicznych.
Tesco Extra – nowy format sklepu
W nowych sklepach Tesco Extra, ściany hali z blachy falistej zostały zastąpione fasadami o stonowanej kolorystyce z licznymi elementami drewnianymi. Zmieniło się też otoczenie sklepu, parkingi, ale przede wszystkim wnętrze.
Funkcje typowo handlowe połączono z usługowymi. Pojawił się np. serwis optyczny i telefonii komórkowej. Wydzielono obszerne stoisko odzieżowe sztandarowej marki firmowej F&F, w którym zastosowano aranżację odmienną od pozostałej części sklepu. Podobne zmiany dotyczą innych stoisk, np. stoiska dziecięcego. Całkowicie nowy wystrój zyskały stoiska ze świeżą żywnością. Dzięki pastelowej kolorystyce ścian i zastosowaniu nowoczesnych technik oświetleniowych, wnętrza Tesco Extra są znacznie estetyczniejsze i przyjazne dla klientów.
Przemyślana modernizacja oświetlenia w zmodernizowanych obiektach Tesco Extra wynika z głębokiej świadomości inwestora w zakresie roli stymulującej sprzedaż, jaką może odgrywać nowoczesne, właściwie wykorzystane światło. To właśnie ta wiedza sprawiła, że oświetlenie zostało zmodernizowano przy znacznym zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań technicznych opartych na technice diod świecących LED.
Poligonem dla tych zmian stał się supermarket Tesco przy ul. Połczyńskiej w Warszawie zmodernizowany w pierwszym półroczu 2013 roku. Umiejętnie zaaranżowane oświetlenie, poczynając od parkingu, a kończąc na salach sprzedaży i indywidualnych stoiskach, miało za zadanie stworzyć taką atmosferę obiektu i pokazać towar w taki sposób, aby wywołać u klientów nastrój i emocje sprzyjające zakupom i zachęcić do kolejnych powrotów w przyszłości.
Ze względu na wielką skalę przedsięwzięcia poszukiwania partnera wśród firm oświetleniowych było przeprowadzone bardzo wnikliwie, z myślą o możliwości współpracy długofalowej, zapewniającej najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne, wsparcie projektowe, zaawansowaną obsługę posprzedażową i możliwości rozwoju zastosowanych systemów oświetleniowych. Ostateczny wybór padł na firmę Philips Lighting, jako partnera mogącego spełnić wszystkie te oczekiwania.
„Nawiązaliśmy bardzo bliską współpracę z Działem Technicznym Tesco. Okazało się, że jego pracownicy mocno zagłębiają się we wszystkie aspekty techniczne modernizacji oświetlenia. Ponieważ zastosowane rozwiązania LED są całkowicie nową technologią oświetleniową, która będzie służyła przez wiele kolejnych lat, chcą podejmować świadome decyzje i wiedzieć czego mogą oczekiwać od partnera takiego jak Philips” – mówi Karol Czyrko, Key Account Manager Retail Segment z firmy Philips Lighting.
Z nową jakością światła klienci Tesco Extra spotykają się już od samego początku wizyty w supermarkecie, parkując samochód na parkingu oświetlonym oprawami LED firmy Philips. Tu bardzo trwałe i zużywające niewiele energii elektrycznej diody świecące LED zapewniają doskonałe oświetlenie, a równocześnie ich konserwacja może się sprowadzać jedynie do zewnętrznego czyszczenia opraw. Oprócz parkingu Tesco Extra na ul. Górczewskiej w Warszawie Philips zmodernizował już w ten sposób dziesięć kolejnych parkingów Tesco w całym kraju.
We wnętrzu obiektu całkowitej modernizacji uległo oświetlenie ogólne strefy sprzedaży i pasażu handlowego oraz strefy gastronomicznej Bistro. W strefie sprzedaż zastosowano wydajne oświetlenie ogólne połączone z najnowocześniejszym światłem LED wykorzystanym do indywidualnego oświetlenia akcentującego stoisk z produktami świeżymi - warzywami i owocami, mięsem i rybami, pieczywem i ciastkami oraz serami. Właściwości techniki LED pozwalające na łatwą optymalizację natężenia oświetlenia oraz jego barwy będą tu silnym czynnikiem prowadzącym wprost do wzrostu sprzedaży.
Dzięki łatwości montażu systemów oświetlenia marki Philips cała modernizacja oświetlenia została przeprowadzona bez wstrzymywania sprzedaży i działania obiektu.
W przyszłości w sklepach Tesco Extra będą mogły być wykorzystane także inne rozwiązania proponowane przez firmę Philips dla tego rodzaju obiektów. Na przykład inteligentne systemy ściemniania w okresie dużej ilości światła dziennego lub zmniejszonego zapotrzebowania na światło w okresie nocnej działalności sklepu, jeszcze aktywniej oszczędzające energię elektryczną i zmniejszające koszty utrzymania obiektów handlowych.
Źródło: Philips Lighting